Det ble igjen svært underholdende da førerne i Subaru Cup i helgen kjørte to baneløp på Rudskogen. Etter helgens løp er det klart at ingen kan true Andreas Mikkelsen sin sammenlagt-seier i årets cup.
Til tross for at han måtte bryte det ene av helgens løp på Rudskogen, har Andreas Mikkelsen et forsprang i Subaru Cup som ingen kan ta igjen på de to rallyløpene som gjenstår. Avstanden tilbake til Trond G. Svenkerud er mer enn trygg for NAF Motorsport Asker & Bærum-førereren.
Under helgens løp sikret Mikkelsen seg beste startspor i lørdagens finale. Han var også raskest ut fra start, men fikk en «karamell» av Pontus Tidemand inn i første sving. Det førte til at eksosanlegget på Mikkelsens bil løsnet, og han ble dermed flagget inn av løpsledelsen og måtte bryte løpet. Dermed så det ut til at Pontus Tidemand (18) fra KNA Kongsvinger skulle gå helt til topps, som han gjorde i et av løpene på Vålerbanen sist helg. Men den enda yngre Marius Aasen (17) fra NAF Motorsport Asker & Bærum ville det annerledes. Marius tok seg forbi Tidemand og kjørte inn til seier.
-Jeg så at Pontus gjorde samme feil i en sving tre-fire runder på rad, og bestemte meg for at der skulle jeg sette inn støtet, sier unge Aasen som ellers kjører ungdomsrally der han har vunnet 14 av 15 løp han startet i denne sesongen. Han er også plukket ut til å delta i den prestisjefylte talentkonkurransen «Bilsporttalentet 2009» om drøye to uker.
Bak Aasen og Tidemand kjørte Erik Helgerud inn til 3. plass i lørdagens løp.
På søndag var det Jerker Axelsson fra NAF Øvre Østfold som hadde sikret seg beste startspor på Rudskogen. Han klarte imidlertid ikke å holde Andreas Mikkelsen, som hadde nest beste spor, bak seg. Mikkelsen kjørte inn til nok en suveren seier. Axelsson fulgte på andreplass, mens Marius Aasen tok en flott 3. plass. Pontus Tidemand var av dem som ikke fullførte. Han ble flagget inn av dommerne for å ha sperret konkurrenter ved å skifte spor flere ganger enn tillatt.
Samtlige deltagere i Subaru Cup stiller med helt like forutsetningene. Bilene er helt identiske, en Subaru Impreza Sti 2,0 turbo. I utgangspunktet rigget etter det internasjonale gruppe N-reglementet, men med restriksjoner som for eksempel standard gir og differensialer. Dette er gjort for å redusere kostnadene. Bilene har allikevel en effekt på 282 HK motoren har et dreimoment på 580 Nm. Bilene har seks trinns tettsteget girkasse med elektronisk senterdifferensial med ti forskjellige innstillinger.
Andreas Mikkelsen leder Subaru Cup fulgt av Trond G. Svenkerud fra NAF Hamar, Kenneth Johnsrød fra KNA Varna og Pontus Tidemand etter at fem rally og fire baneløp nå er unnagjort i cupen.
Nå gjenstår to rally i Subaru Cup, og det første kjøres allerede førstkommende lørdag. Det er asfaltløpet Rally Larvik med base i Stavern.
Poengstilling Subaru Cup etter 9 løp
1. Andreas Mikkelsen, NAF Motorsport Asker & Bærum, 222
2. Trond G. Svenkerud, NAF Hamar, 129
3. Kenneth Johnsrød, KNA Varna, 122
4. Pontus Tidemand, KNA Kongsvinger, 120
5. Thomas Kvam, NAF Motorsport Grenland, 115
6. Trond Lyseng, NMK Hønefoss, 112
7. Jerker Axelsson, NAF Øvre Østfold, 104
8. Erik Helgerud, NMK Aurskog Høland, 96
9. Tom Heitmann, NMK Tønsberg, 79
10. Herman Tank-Nielsen, NAF Motorsport Asker & Bærum, 76
Resultater Subaru Cup Rudskogen
1. løp lørdag:
1. Marius Aasen
2. Pontus Tidemand
3. Erik Helgerud
4. Thomas Kvam
5. Jerker Axelsson
6. Anders Kjær
7. Trond Svenkerud
8. Kenneth Johnsrød
9. Tom Heitmann
10. Trond Lyseng
11. Nils Wærstad
2. Løp søndag:
1. Andreas Mikkelsen
2. Jerker Axelsson
3. Marius Aasen
4. Thomas Kvam
5. Kenneth Johnsrød
6. Herman Tank-Nielsen
7. Erik Helgerud
8. Trond Svenkerud
9. Anders Kjær
10. Tom Heitmann
11. Trond Lyseng
12. Andreas Scheel