Det var ingen norske førere som kom på seierspallen under helgens EM-åpning i rallycross. Torleif Lona var nærmest med 5. plass i Toruring Car. I Super Cars ble Alexander Hvaal (bildet) best av våre med 8. plass.
Det var store norske forventninger til helgens EM-åpning. Interessen var ekstra stor rundt den tidligere verdensmesteren i rally, Petter Solberg. Men Petter forsvant ut i semifinalen med ødelagt servostyring da han debuterte i rallycross-EM.
Petter slet mye med sin nybygde Citroën hele EM-runden, men på veien rasket Solberg med seg to heatseirer og viste at han skal bli å regne med de kommende løpene i rallycross-EM.
–Vi visste om at det var noen “småting” som ikke var i orden før start, og det var ventet av vi skulle få problemer som følge av det. Jeg kjørte to heat rent, og dem vant vi. Det viser at vi har farten inne, sa Petter Solberg.
Amerikaneren Tanner Foust vant første EM-runde og kopierte Lydden-triumfen fra i fjor. Finnen Jussi-Petteri Leppihalme ble toer og svenske Timmy Hansen treer.
Petter Solberg, storebror Henning Solberg og Knut Ove Børseth ble slått ut i semifinalen. Alexander Hvaal og Andreas Bakkerud fikk motorhavari innen den tid og røk ut.
–Etter halve annen runde røk servostyringen, og da ble det tungt. Det var synd, men når bilen først fungerer, går den veldig bra, slo Petter Solberg fast.
Søndag sviktet clutchen, og tidlig mandag røk drivakslingen og servostyringen. På den korte testen rett i forkant av EM-åpningen, gikk en girkasse i stykker.
–Alle disse komponentene sto på listen over midlertidige løsninger før Lydden-runden. Vi har bestilt nytt fra andre leverandører, men det nådde ikke fram til oss i tide. Innen neste runde håper jeg alt skal være på plass og i skjønneste orden. Vi gjorde maksimalt ut av denne EM-runden, sa Solberg, som endte på 10.-plass i debuten og fikk med seg 10 viktige poeng i sammenlagtkampen.
–Nivået er veldig høyt. Det er mange førere med mye erfaring og gode forberedelser. Det er ikke bare-bare å komme inn i en ny sport og være med helt der oppe. Mens bilen gikk feilfritt, lå vi foran de antatt beste, og det gir grunn til optimisme før neste løp. Nå skal mekanikerne mine få gire ned ett hakk, så har vi nesten en måned på oss til Portugal-runden. Da skal vi fikse bilen og teste mye, sa Petter Solberg.
I Touring Car var Daniel Nordgaard i Ford Focus best etter de fire innledende omgangene. Han vant også sin semifinale. Men i finalen måtte han bryte, og dermed havnet han på 6. plass. I finalen i denne klassen var også Torleif Lona som kjørte inn til 5. plass. Derek Torhill fra Irland vant denne klassen. Ettersom man i år får EM-poeng både etter innledende omganger samt i både semifinale og finale, fikk Nordgaard med seg hele 23 poeng, og ligger dermed på delt andreplass bak Derek Torhill.
I Super 1600 ble det dansk seier til Ulrik Linnemann i Peugeot 207. Her var det ingen norske deltagere.
Neste EM-runde går i portugisiske Montalegre 27.- og 28. april.
Resultater Supercars:
1.Tanner Foust, USA (Ford Fiesta)
2. Jussi-Petteri Leppihalme, Finland (Ford Focus)
3. Timmy Hansen, Sverige (Citroën DS3)
4. Julian Godfrey, Storbritannia (Ford Fiesta)
5. Timur Timerzjanov, Russland (Citroën DS3)
6. Davy Jeanney, Frankrike (Citroën C4)
7. Anton Marklund, Sverige (VW Polo)
8. Alexander Hvaal, Norge (Citroën DS3)
9. Knut Ove Børseth, Norge (Skoda Fabia)
10. Petter Solberg, Norge (Citroën DS3).
13) Andreas Bakkerud (Citroën DS3)
15. Henning Solberg (Saab 93)
Touring Car
1.Derek Torhill, Irland (Ford Fiesta)
2. Robin Larsson, Sverige (Skoda Fabia)
3. Roman Castoral, Tsjekkia (Opel Astra)
5. Torleif Lona, Norge (Ford Fiesta)
6. David Nordgaard, Norge (Ford Focus)
7. Anders Bråten, Norge (Ford Fiesta)
Super 1600
1.Ulrik Linnemann, Danmark, (Peugeot 207)
2. Vadim Makarov, Russland, (Skoda Fabia)
3. Eric Faren, Sverige, (Citroën C2)