Innføring av IDR i Norsk Bilsport

FIA har utviklet en Impact Data Recorder (IDR), et stort fremskritt i arbeidet med å redusere ulykker rundt om i verden og forbedre sikkerheten innen motorsport.

 

Utviklet av FIA Safety Department i samarbeid med AiM Technologies i Storbritannia, er den nye IDR en brøkdel av prisen på den nåværende Accident Data Recorder (ADR), som brukes i mesterskap som Formel 1 og World Rally Mesterskap.

 

På grunn av kostnadene for ADR-er er de foreløpig bare montert på mindre enn én prosent av racerbilene rundt om i verden. FIA oppfordrer alle nasjonale forbund som blant annet Norges Bilsportforbund (NBF) til å bruke IDR enhetene i sine mesterskap.

 

Norges Bilsportforbund har derfor besluttet å bruke disse i Norgesmesterskapene i Rally, Racing, Rallycross og Dragracing i sesongen 2023 og 2024. Vi vil montere disse i utvalgte biler i de raskeste klassene samt i noen vilkårlig utvalgt biler. De som få IDR montert vil få full tilgang til all informasjon om de data som måtte komme frem.

 

Et av hovedmålene til FIAs sikkerhetsavdeling er å lære gjennom studiet av alvorlige ulykker hvordan man best kan redusere risikoen for dødelige skader, og for å gjøre dette stoler forskerne på data for å finne den mest effektive måten å forbedre sikkerheten på.

 

Verdensomspennende ulykkes data samlet inn av FIA viser at 99 prosent av ulykkene skjer i motorsport på amatørnivå og inneholder ingen ulykkes dataregistrering, noe som gjør det svært vanskelig å oppnå en detaljert forståelse av krasjsekvensen og å lære av en ulykke for å forbedre sikkerhet for fremtiden.

 

Dette er grunnen til at FIAs sikkerhetsavdeling utviklet et produkt som enkelt kan registrere data for å analysere ulykker, men til en svært lav kostnad for konkurrenten.

 

Informasjon om IDR enheten

 

IDR ble designet for å være enkel å installere og kan betjenes uten behov av teknisk støtte.

 

Resultatet er en liten enhet, som kun måler 6 cm og veier 12 gram, den ikke vil forstyrre føreren. IDR er plassert i et smart polymer hus, og krever ingen ledninger eller montering med sin enkle «lim og glem» installasjon. Den krever ikke vedlikehold, og det interne batteriet er i stand til å registrere over 80 hendelser i løpet av dens toårige levetid.

 

Enheten registrerer øyeblikkelig alle høy G-påvirkningsdata og er også programmert til å fange opp alle sekundære støtdata.

 

IDR er en del av et system som vil inkludere en mobilapplikasjon med sikker tilgang, som gjør at effektdata kan lastes ned fra IDR, lagres sikkert på en skyserver og deretter distribueres til det ansvarlige ASN som vil være Norges Bilsportforbund.

Appen lar brukeren ikke bare laste ned kollisjonsdataene, men også sende inn tilleggsinformasjon som førerdetaljer, kjøretøydetaljer og hendelsesbilder.

Rapporteringsfunksjonaliteten som tilbys av appen gjør at NBF kan få et bedre perspektiv på hver hendelse gjennom mer grundig hendelsesrapportering og tilhørende konsekvensinformasjon, alt i én database.