Det var med stor sorg vi mottok budskapet om Jan Gundersens bortgang på første nyttårsdag. Jan har etterlatt betydelige spor i Norsk Bilsport både som aktiv utøver og som tillitsvalgt.
Jan Gundersen ble 77 år gammel, og sovnet inn på sykehuset Østfold Kalnes der han var innlagt den siste uken.
Jan Gundersen fikk NBFs fortjenstmedalje i 2004 av daværende president Finn R: Jacobsen. Jacobsen var president i alle de 16 årene Gundersen var visepresident i NBF.
Jan Gundersen var med både som aktiv rally- og PO-fører og ikke minst i det administrative arbeidet i norsk bilsport i hele sitt voksne liv. Allerede da KNA Indre Østfold ble stiftet i 1963 var den da 19 år gamle Gundersen en av drivkreftene. Som aktiv bilsportsutøver gjorde seg for første gang skikkelig bemerket da han ble totalvinner av PO-løpet Glommaløpet i 1966 i lyseblå Volvo Amazon. Han hadde da med seg Arild Antonsen i kartleserstolen og de startet i B-klassen. De kunne stolt innkassere seieren foran den mer kjente duoen Kjell Gudim/Monty Karlan i A-klassen.
Etter hvert ble det mange billøp for Gundersen og Antonsen. Dette var i perioden da de eldre førerne som Trond Schea, Kjell Gudim, Arne Ingier og John Unnerud dominerte sporten. Men Jan Gundersen var en friskus bak rattet og yppet seg stadig mot de mer etablerte i sporten.
Gundersen kjørte flere utgaver av lyseblå Volvo Amazon. Etter hvert ble det Ford Taunus 15M og også forskjellige utgaver av Renault. Gundersen deltok blant annet i det legendariske Rally Monte Carlo i sin karriere.
Jan Gundersen og Arild Antonsen var en fryktet duo i rally og PO-løp på slutten av 60-tallet.
Men det er i første rekke i organisasjonsmessige sammenheng Jan brukte sin store kapasitet til det beste for bilsporten. Jan har gått i bresjen ved den ene nylanseringen etter den andre i sportens moderne historie. Han var den første som arrangerte rallycross i Norge da han fikk selveste formel 1-mesteren Sir Jackie Stewart og andre storheter til Momarkedet i 1971.
Han var den store drivkraften da bilcrossen ble grunnlagt i Norge på begynnelsen av 80-tallet. Han ledet da Bilsportforbundets Hastighets- og Teknisk komite der bilcrossens regler ble formet. Han var selvfølgelig også drivkraften i de mange store bilcross-arrangementene i Indre Østfold på 80-tallet, både i forskjellige grustak og etter hvert på Momarken Bilbane. Jan var Bilcrossens far og etter 40 år er denne grenen fortsatt bærebjelken i Norsk Bilsport.
Jan Gundersen var også den store drivkraften bak byggingen av bilbanen på Momarken i sin tid. Til denne banen klarte han også mesterstykket å få EU-midler til Norsk Bilsport i et samarbeid med bilsportmiljøet på andre siden av svenske-grensen.
Da den tradisjonsrike EM-runden i rallycross i 2005 ble flyttet fra Lyngås til Momarken var selvfølgelig Jan Gundersen sentral og i en nøkkelrolle.
I Norges Bilsportforbund har Jan Gundersen hatt en rekke verv. Først i hastighets- og teknisk komite der han var mangeårig formann. Fra 1983 til 2003 var han delegat for KNA i NBFs årsmøter. Under denne perioden var han også visepresident i NBF i hele 16 år, fra 1987 til 2003.
Han var også sentral i utdannelsen av funksjonærer som løpsledere og jurymedlemmer.
For sin innsats for Norsk Bilsport ble Jan Gundersen tildelt NBFs fortjenstmedalje under sitt eget 60-årslag i 2004.
Man kan trygt si at Jan Gundersen har satt større spor etter seg enn de fleste i Norsk Bilsports moderne historie. Men han gjorde lite for å fremheve seg selv og sine gjerninger. Han var ikke den som hevet stemmen for å markere seg selv. Jan var en mann med mange ideer og han var svært flink til å motivere og få med seg gode folk til å jobbe frem ideene sammen med ham.
Våre tanker går i dag til Jans sønner, Are og Stian, samt deres familier.
Arild Antonsen
Hallgeir Raknerud