Julehilsen fra Kartingseksjonen
Vi legger nok et kartingår bak oss. Kartingåret 2024 vil for alltid bli husket for mange gode prestasjoner og det flotte arbeidet som er gjort på norske anlegg. Dessverre kan vi ikke se tilbake uten å nevne den tragiske hendelsen som fant sted lørdag 1. juni hos NMK Andebu.
Dette førte til en midlertidig stopp for oss alle. Samtidig vil vi også huske tiden som en periode hvor vi tok godt vare på hverandre og gradvis kom tilbake til det vi elsker – karting. Kartingseksjonen vil takke hele kartingmiljøet for innsatsen og samholdet som gjorde det mulig å komme i gang igjen.
Gjennom høsten har vi arbeidet med flere prosjekter. Noen er ferdigstilt, mens andre tas med videre inn i 2025.
Forlengelse av motoravtale
Motoravtalen med IAME Norswift er forlenget med 10 nye år. Avtalen vil forbli uendret, uten oppgraderinger eller modifikasjoner, for å skape forutsigbarhet i det norske markedet.
Anbefaling om vekt og klasseskifte
Det innføres en sterk anbefaling i regelverket om å vurdere klasseskifte dersom det kreves mye ekstra vekt på karten for å oppfylle kravene i eksisterende klasse. Målet er å sikre bedre tilpasning og balanse.
Krav til personlig sikkerhetsutstyr
Fra 2025 blir det krav om minimum standard ribbeskyttelse i klassene Cadetti og Mini, basert på innspill fra sportsmøtet på Gardermoen i høst. For øvrige klasser gjelder bruk av CIK-FIA-vest.
Nye motoralternativer for Junior 125
Klassen Junior 125 får to nye motoralternativer – ROTAX og IAME – fra 2025. Vi har stor tro på at dette vil styrke juniorsegmentet. Merk at det er mulig å delta i klassen fra det året man fyller 12, men visse kriterier må oppfylles. Se regelverket som publiseres på nyåret for detaljer.
Endringer i seniorklasser
Fra 2025 åpnes det for at utøvere kan delta i seniorklasser (ROTAX, IAME, ROK og Senior 125) fra det året de fyller 14, gitt at følgende kriterier oppfylles:
- Utøveren må ha hatt løpslisens minst i det foregående året i klassen junior 125
- Utøveren skal i det foregående kalenderåret ha gjennomført en full sesong i Junior 125, i løpet av det året utøveren fyller 13 år.
- Med full sesong menes at utøveren har gjennomført 8 nasjonale løp, dokumentert gjennom resultatlister, uten DQ (diskvalifikasjon) og DNS (ikke startet).
- Debutant lisens er ikke tillatt.
Oppfyller man ikke overnevnte krav gjelder 15 års aldersgrense.
Nye internasjonale klasser
Fra 2025 erstattes klassene OK og OKjr med de nye FIA-klassene OKN og OKNjr. Dette er motorer med en mer standardisert nasjonal tilpasning, samtidig som de oppfyller internasjonale krav. Endringen skjer i samråd med våre naboland og baseres på tilbakemeldinger fra miljøet. OKN og OKNjr kan kjøres i Norge fra 2025.
Fokus på sikkerhet og rekruttering
Gjennom vinteren fortsetter vi arbeidet med å styrke sikkerhet og opplæring. Dette inkluderer støtte til aktive utøvere og klubber. Et viktig satsingsområde er rekruttering av personell til lokale klubber og løp, spesielt innen teknisk støtte, dømming og opplæring. For å lykkes trenger vi hjelp fra klubbene – vi oppfordrer dere til å sende inn forslag på personer vi kan kontakte.
Se terminlisten, utarbeidet i samarbeid med promotorene, via vedlagt lenke.
Terminliste 2025
Med dette ønsker vi alle en riktig god jul og et godt nytt år!
Hilsen Kartingseksjonen
- Glenn Fossen
- Frode Abrahamsen
- Ken Amundsen
- Rune Bekkevold