Andreas Mikkelsen ligger på andreplass i rally-VM når siste halvdel av sesongen innledes med Rally Finland. – Det er et ekstremt vanskelig løp, og jeg vil være mer enn fornøyd om jeg kommer på pallen, sier Andreas foran sin 60. VM-runde i karrieren.
Sammen med kartleser Ola Fløene har Andreas Mikkelsen befestet posisjonen som en av verdens beste i rallysirkuset denne sesongen. I fjor vant de VM-bronse, og i år har de kjørt meget stabilt og godt, og ligger på andreplass etter sju av totalt 13 VM-runder. Hele fem ganger har Volkswagen Motorsport-føreren vært på pallen i år.
– Sesongen så langt har vært veldig bra. Nå ser jeg frem til å ta fatt på siste halvdel av VM, og jeg er innstilt på å kjempe for å beholde andreplassen i VM. Forrige runde i Polen var veldig bra. Vi presset Sebastien (Ogier) konstant gjennom hele løpet, og er fornøyd med andreplass, sier Andreas. Etter nesten 2,5 timer med kjøring, var det bare 11,8 sekunder som skilte de siste to års verdensmester og nordmannen i mål. Selv om selvtilliten er på topp før helgens runde i Finland, vet Andreas at det blir en helt annen utfordring enn hva som var tilfelle i Polen. Fjorårets fjerdeplass er hans bestenotering i Finland.
– Jeg forventer at det blir langt vanskeligere for meg. Polen var mer eller mindre nye veier for alle førerne. VM-runden i Finland består av mange tradisjonelle etapper, som mine argeste konkurrenter kjenner godt fra før. De har mer erfaring enn meg fra dette løpet, og det betyr mye – kanskje spesielt i et så vanskelig løp, sier 26-åringen, som kan vente seg mange og lange hopp med sin VW Polo R WRC. Nettopp mange hopp – og i svært høye hastigheter – gjør Finland til et helt spesielt løp.
– Jeg har lært en del etter å ha kjørt VM-runden i Finland de siste årene, så jeg tror jeg skal kunne klare å kjempe i toppen, selv om det blir tøft å komme på pallen. Jeg vil være mer enn fornøyd om jeg lykkes med det, poengterer han.
VM-runden i Finland er Andreas sin 60. start i VM-sammenheng, og i 45 av dem har han hatt med seg Ola Fløene i kartleserstolen. Samarbeidet dem i mellom blir viktigere enn noen gang. De er nødt til å legge ned en god jobb under gjennomkjøringen. Gode fartsnoter er helt avgjørende for å lykkes.
– De mange hoppene, som i flere tilfeller er blinde – det vil si at jeg i inngangen til hoppene ikke ser hvor veien går videre – betyr at fartsnotene må sitte 100 prosent. I motsatt fall kan det bokstavelig talt gå rett til skogs. Farten er høy i Finland, og det er noe jeg liker veldig godt. For å lykkes, må man finne den helt riktige linjen inn mot hoppene, så du ikke lander feil, eller i verste fall lander utenfor veien, forklarer han.
Et av løpets store høydepunkt er den legendariske Ouninpohja-etappen, og det kribler i kroppen bare av å tenke på etappen.
– Det er en vanvittig rask og krevende etappe. Spesielt de første 20 kilometerne er utfordrende. Da er det stor fart på brede veier, hvor det er det ene hoppet etter det andre. Under gjennomkjøringen før løpet, er det vanskelig å anslå hvor fort det er mulig å kjøre over hoppene, i og med at vi ikke har lov til å kjøre fortere enn 70 km/t. Under løpet har vi hastigheter opp mot 200 km/t. At fartsnotene sitter, betyr alt på denne etappen. Jeg har like stor respekt for etappen, som jeg gleder meg til å kjøre den, slår Andreas fast.
VM poeng 2015 (etter 7 av 13 løp)
- Sebastien OGIER, VW, Frankrike 161p
- Andreas MIKKELSEN, VW, Norge 83p
- Mads ØSTBERG, Citroën, Norge 69p
- Jari-Matti Latvala, VW, Finland 66p
- Thierry NEUVILLE, Hyundai, Belgia 58p
- Kris MEEKE, Citroën, Irland 53p
- Elfyn EVANS, Ford, GB 53p
- Hayden PADDON, Hyundai, Australia 44p
- Ott TANAK, Ford, Estland 40p
- Dani SORDO, Hyundai, Spania 39p
Tidsskjema Rally Finland 2015
Torsdag 30 juli
19:00 SS1 Harju 1 (2,27km)
Service Paviljonki (45min)
Fredag 31 juli
09:28 SS2 Pihlajakoski 1 (14,51km)
10:36 SS3 Päijälä 1 (23,56km)
11:29 SS4 Ouninpohja 1 (34,39km)
12:42 SS5 Himos 1 (5,62km)
Tyre Fitting Zone Himos
14:28 SS6 Pihlajakoski 2 (14,51km)
15:36 SS7 Päijälä 2 (23,56km)
16:29 SS8 Ouninpohja 2 (34.39km)
17:42 SS9 Himos 2 (5,62km)
19:00 SS10 Harju 2 (2,27km)
Service Paviljonki
Lørdag 1 august
08:08 SS11 Mökkiparä 1 (13,84km)
09:26 SS12 Jukojärvi 1 (21,14km)
11:03 SS13 Surkee 1 (14,95km)
11:56 SS14 Horkka 1 (15,59km)
Service Paviljonki
14:37 SS15 Mökkiparä (13,84km)
15:55 SS16 Jukojärvi 2 (21,14km)
17:32 SS17 Surkee 2 (14,95km)
18:25 SS18 Horkka 2 (15,59km)
Service Paviljonki
Søndag 2 august
10:43 SS19 Myhinpää (14,13km)
13:08 SS20 Myhinpää Power Stage (14,13km)
16:00 Podium
Rally Finland på TV2sportskanalen
Tirsdag 28 juli
22:10 WRC Magazine
Torsdag 30 juli
18:00 Direkte Rally Finland
20:35 Mid Season review
22:10 WRC Magazine
Fredag 31 juli
20:10 WRC Rally Finland direkte
22:40 Høydepunkter dag 1
Lørdag 1 august
16:05 Mid season review
17:00 Høydepunkter fredag
23:00 Høydepunkter lørdag
Søndag 2 august
12:00 Direkte Power Stage
20:30 Høydepunkter søndag