Knapp margin for Grøndal

A_Grondal_15_HadeI helgens Rally Hadeland stilte både Mads Østberg og Anders Grøndal til start i hver sin DS 3 R5. Etter en svært jevn kamp dem i mellom, trakk Grøndal det lengste strået og vant løpet med kun fem sekunders margin.

 

Det var duket for et spennende Rally Hadeland med hele 72 startende biler med vår norske VM-stjerne Mads Østberg i spissen. Mads kom rett fra en 4. plass i Rally Monte Carlo i en Citroën DS 3 WRC. Men det var mange som ville til topps, deriblant Anders Grøndal og kartleser Roger Eilertsen i teamets DS 3 R5.

Sigdalsrally kom åpenbart for raskt på for Anders og Roger da de ikke hadde funnet optimale innstillinger på bilen, så uken før løpet ble gutta mer og mer dus med bilen under tester. De fikk etter mye jobbing den berømte godfølelsen da alt stemmer.

I Rally Hadeland ville de raskt få svar på om følelsene også ville gi gode tider ettersom det var optimal konkurranse. Ikke minst siden Mads Østberg også stilte til start med en identisk DS 3 R5-bil.

Allerede på SS 1 kom svaret teamet håpet på. De vant prøven med 4 sekunders margin til Mads. På SS 2 kjørte Anders og Mads sekundlikt, og på SS 3 vant Anders med ett fattig sekund. Etter halvkjørt løp ledet Anders og Roger med 5 sekunder før de samme tre prøvene skulle kjøres en gang til. 2

 

Det var stor spenning i om Anders skulle klare å forsvare den knappe ledelsen før de siste tre fartsetappene. Så skjer det nesten utrolige. Mads og Anders kjører sekundlikt på alle de tre siste etappene. Dermed har Anders tatt sin første seier med DS 3, og for Citroën og DS ble det dobbeltseier. Med andre ord kjempesuksess for Citroëns nye varemerke DS. Sist Citroën totalvant et rally i Norge tror vi var Toivonen i nettopp i en DS på 1960-tallet. At to førere kjører sekundlikt på 4 av 6 etapper er også unikt.

Anders takker nok en gang sitt fantastiske mekanikerteam som har gjort en kjempejobb. Også for dem er alt nytt i år.

Neste løp for Anders og Roger blir et av årets store mål, nemlig WRC-runden Rally Sweden senere i februar. Da WRC 2-mesterskapet er årets hovedmål, er det desverre ikke budsjett til å kjøre Rally Finnskog neste helg. Alt må være optimalt til Sverige.

Mads Østberg, fabrikkfører for Citroën Racing, stiller selvsagt også til start i Rally Sweden, i sin DS 3 WRC.

(Foto: Geir Andre Ånnestad)