Etter en lang høst med mye forhandlinger har endelig Knut Ove Børseth fått på plass en bil til kjøring i rallycrossens keiserklasse Supercars i år (tidligere Divisjon 1). Hjemme på gården Børseth på Ler står nå en Ford Focus med nærmere 600 hk. – Det er imidlertid langt igjen før jeg kan ta steget opp på pallen i denne klassen, sier Børseth med ett smil.
Alt er imidlertid ikke på plass for europamesteren fra 2009. Børseth og hans team Bmsport mangler enda noen sponsorer på et fullverdig driftsbudsjett.
– Vi må tilpasse den sportslige satsningen etter de økonomiske rammene vi får på plass. Det er ingen tvil om at vi nå har lyst til å prøve dette på en ordentlig måte – men da må budsjett på plass først.
Det er dermed enda åpent om det blir full satsning i EM på Børseth eller om det blir en sesong for å høste mest mulig erfaring.
– Teamet og jeg har veldig mye å lære i denne klassen, sier Børseth som i kveld (lørdag) skal motta trofeet som viser at han tok EM-sølv i divisjon 2 i fjor.
Det er ett svært høyt nivå, og det vil kreve mye trening for å kunne kjempe i toppen, sier Knut Ove.
Helt uten ambisjoner er han imidlertid ikke; – Dette er bilen tidligere WRC-fører Francois Duval vant EM runden i Belgia med i 2010, og det er en svært konkurransedyktig bil. Får vi nok kjøretrening skal jeg være med å kjempe i toppen mot slutten av sesongen, sier Børseth.
Bilen en Ford Focus RS er kjøpt fra Belgiske Koen Pauwels. Motsatt vei sendte Børseth fjorårsbilen i bytte som en del av handelen. En annen viktig faktor for Bmsport i denne handelen er avtalen om drift og vedlikehold av bilen mellom løpene om full EM satsing realiseres.
– Det er viktig for oss at vi slipper å ta trailer og alt utstyr helt hjem til Trondheim.
I Belgia vil vi få den support vi trenger, og der er vi også tettere på motorbygger og andre sentrale personer rundt en slik satsning, påpeker Børseth.
Flere spennende planer på gang
Det er helt klart spennende tider for Knut Ove.
Gjennom et samarbeid med Innovasjon Norge har Børseth og familien bygd om hjemgården til et aktivitetssenter for barn og unge.
Her brukes motorinteressen som et virkemiddel ovenfor barn og unge som trenger et tilpasset skole- og undervisningsopplegg. Brukerne på gården er mellom 11 og 23 år. I dag er det fylkeskommunen, de lokale kommunene og barnevernet som er tjenestekjøper – og nå vil prosjektet bli forsøkt løftet opp på et internasjonalt nivå, da gjennom prosjektnavnet: Drive for life.
Dette er ett prosjekt som denne helgen ble presentert for alle årets ti EM arrangører, og skal etter plan følge EM kalenderen etter den norske runden.
– Dette tror vi blir spennende, og jeg føler at Drive for Life er noe rallycrossen trenger, forteller Børseth.
– Drive for life tar mye tid nå, men det er ett givende prosjekt som vi håper og komme i mål med. Når det gjelder egen satsning, ligger dette nå helt opp til hva sponsorene bestemmer. Når vi ikke budsjett – blir det kun fokus på prosjektene hjemme på gården og Drive for Life. Dette er meget interessant og viktig prosjekt, som kan være med på å gi mennesker et bedre liv, avslutter Børseth.