Som resten av samfunnet ble også bilsporten snudd opp ned på grunn av koronaviruset. Hvordan takler våre fremste bilsportutøvere den nye hverdagen?
Vi har tatt en prat med noen av utøverne på elitelandslaget til Team Norway, som vi skal presentere her på bilsport.no de neste dagene. I dag har vi snakket med Christian Krognes som i år skal kjøre det tyske NLS-mesterskapet (tidligere VLN) for Walkenhorst Motorsport i en BMW M6 GT3.
NBF: Hva bruker du dagene til i disse koronatider?
Christian: Det blir mye hjemmetrening og simulatortrening, og med litt redusert arbiedshverdag i den «vanlige» jobben min blir det også litt mer tid til kjæresten og datteren vår.
NBF: Hvordan trener du?
Christian: Sanna er utrolig glad i å ligge i løpevognen, så det blir fort 3-4 løpeturer hver uke med litt mer ballast enn jeg hadde forrige vår. I tillegg har jeg hatt mer fokus på mage/rygg enn tidligere på inneøkene, og spesielt mye av øvelsene til Jan Åge fokuserer jo på dette.
NBF: Er du aktiv i simracing?
Christian: Jeg mener at simracing har vært en av de mest undervurderte verktøyene vi har til å trene utenom løp i mange år. Nå ser det ut til at mengden forstår at dette er mer «enn et spill», og at man i praksis får trent alle de samme ferdighetene som i virkeligheten. Helt likt vil det aldri bli, men mentalt får man virkelig kjørt seg. I tillegg er simracing så utrolig «klinisk» på den måten at detaljarbeidet er på et utrolig høyt nivå, og jeg opplever at tidelene er verdt mye mer i simracing enn i virkeligheten. Skal du være blant de raskeste i simracing krever det derfor ekstrem presisjon og nøyaktighet i alt du gjør, og det arbeidet for å komme dit er jeg sikker på at alle kan dra nytte av når denne perioden er over. Derfor bruker jeg så mye tid jeg kan på simulatoren, og nå som Walkenhorst også har engasjert seg i simracing får jeg kjørt sammen med de ekte teamkompisene mine og med noen av strategene i teamet, slik jeg ellers ville gjort i virkeligheten.
NBF: Kan du snu denne krisen til noe positivt?
Christian: Det nytter hvertfall ikke å henge med hodet. For min del er vel målet å gjøre så mye som mulig riktig og og se hvor mye rattrust jeg klarer å holde unna, slik at vi kan være på høyden med én gang sesongen sparkes i gang igjen. Akkurat nå kan det se ut som om mitt første løp for sesongen også blir sesongens største løp, med 24-timersløpet på Nürburgring i slutten av september. Dersom det blir en realitet vil jeg starte med et så godt grunnlag som mulig.
NBF: Er du bekymret på egne vegne på grunn av alt som skjer?
Christian: Helsemessig er det klart at man blir litt var på situasjonen, spesielt ovenfor familie og de eldre. Det er godt å se at regjeringen har satt i gang skikkelige tiltak, og vi har vært nøye med å følge rådene her. Inntil videre klarer vi oss fint, men dersom krisen blir langvarig regner jeg med at flere vil begynne å merke det økonomisk. Spesielt teamene har jo masse faste kostnader som løper mens bilene står i garasjen, så jeg er spent på hvordan det påvirker startfeltene når vi kan begynne å kjøre igjen.
NBF: Når er ditt neste planlagte løp?
Christian: I utgangspunktet la arrangøren opp til et VLN-løp i slutten av juni, men nylig kom den tyske regjeringen med nye regler som forbyr store samlinger med mennesker inntil 31. August. I tillegg vet jeg jo ikke hvordan karantenereglene blir for reiser utenlands fremover, så mye er fortsatt uvisst.
NBF: Når tror du din sesong vil starte igjen?
Christian: Jeg tipper at man lemper litt på kravene når helsemyndighetene i Europa opplever at de har mer kontroll på utbruddet. Jeg håper jo at det skjer innen 24-timers løpet på Nürburgring, men en forutsetning er selvsagt at det er trygt å arrangere. Akkurat når det skjer er ikke så farlig for meg, men jeg skal være klar når racingen sparkes i gang igjen.