Etter måneder med forberedelser var Christian Krognes (27) klar til 24-timersløpet på Nürburgring, men en krasj fra en av teamkompisene under treningen fredag morgen skadet bilen så mye at teamet aldri kom til start.
Det var ventet over 300.000 tilskuere langs den sagnomsuste banen i løpet som regnes som et av de store høydepunktene for sesongen på GT-racing kalenderen. Krognes deltok i en BMW M6 GT3 fra Walkenhorst Motorsport, og for anledningen delte han bilen med Michele Di Martino, BMW Junior Nico Menzel og Matias Henkola.
«Vi hadde et sterkt team, og til tross for at vi hadde fått mindre trening enn planlagt i år på grunn av flere uhell hadde vi et klart mål om å kjempe om en pallplassering. Med halve DTM-feltet til start og nesten bare profesjonelle sjåfører i de tretti beste bilene i feltet var i midlertidig konkurransen hardere enn noen gang» – sier Krognes.
Treningspassene torsdag og fredag ble brukt til å finne et godt oppsett for løpet, ettersom teamet ved flere anledninger hadde vist at kvalifiseringsfarten var god. Etter at Krognes var ferdig med sine runder fredag morgen overlot han bilen til Nico Menzel, som i midlertidig var svært uheldig og mistet kontroll over bilen i en rask venstresving. Han dundret inn i rekkverket langs siden av banen og skadet bilen så mye teamet måtte sette en strek over helgen før løpet i det hele tatt hadde startet.
«Jeg kunne ikke tro det da vi fikk beskjed om at bilen ikke var reparerbar. Vi hadde forberedt oss til løpet i flere måneder, og følte at vi hadde muligheten til å være med og kjempe om en topplassering. Da er det ekstra tøft å få en slik beskjed. I motorsport er man i midlertidig aldri garantert noen ting, og grensen mellom suksess og fiasko er forsvinnende liten – spesielt på denne banen. Til syvende og sist er det aller viktigste at Nico er OK, for dette var en voldsom krasj»
Land Motorsport og deres Audi R8 LMS tok seieren på 24-timersløpet på Nürburgring, kun et drøyt halvminutt foran Rowe Racing med en BMW M6 GT3.
Neste løp for Krognes går den siste helgen i juli, da planen er å delta i Blancpain GT Endurance Series på den franske Paul Ricard banen – en serie som regnes som et uoffisielt verdensmesterskap for GT3-biler.