Christian Krognes (21) og hans tyske teamkompiser Ullrich Andree og Dominik Brinkmann tok i helgen en ny sterk seier i det tyske langdistansemesterskapet i klassen for to-liters turbomotorer.
Hele 16 team stilte til start i det som omtales som en av de hardeste klassene i serien, og Krognes deltok som vanlig i en av LMS Engineering’s VW Scirocco GT24.
Kvalifiseringen lørdag morgen var svært tett, og Krognes kjørte inn til nest beste tid – kun åtte tiendeler bak en konkurrerende Opel Astra fra Kissling Motorsport. Bak han var de i midlertidig plassert som perler på en snor, og det skilte bare sekunder mellom de seks beste tidene på den 25 kilometer lange banen.
«Runden var bra, men før løpet hadde vi blitt enige om å kjøre med gode marginer for ikke å ødelegge mesterskapssjansene våre. Derfor tok jeg ingen unødige sjanser, og kom i mål med en uskadet bil og en grei følelse. Selvsagt var det ergerlig å se at en av konkurrentene våre tok pole position like før kvalifiseringen var over, men det viktigste var at vi hadde et trygt og godt utgangspunkt for løpet»
Krognes startet løpet som gikk over fire timer og tok ledelsen allerede inn i første sving. Etter åtte runder var ledelsen på godt over minuttet til nærmeste konkurrerende team i en Opel Astra, og Ullrich Andree tok over kjøringen i nye ni runder.
«Jeg hadde en god rytme og flyt gjennom hele passet, men kjørte samtidig med gode marginer hele veien. Tidene var ikke spesielt sterke, men vi hadde mer krasjer rundt omkring på banen denne gangen enn vanlig. Nye regler gjør at vi må senke farten vesentlig mer under gulflaggssonene enn tidligere, og det synliggjøres veldig på rundetidene. Alle hadde i midlertidig de samme forholdene, og jeg var svært fornøyd med å ha bygget opp en solid luke før de andre tok over» – sier Krognes.
Andree og Brinkmann kjørte som vanlig svært solide tider, og krysset til slutt mållinjen over to minutter foran norske Møller Bil Motorsport, og LMS Engineering’s andre Scirocco GT24 som også stilte til start denne helgen.
«Selv om differansen i tid var forholdsvis stor ned til konkurrentene så må alt fungere perfekt for at vi skal klare dette også på de to siste løpene i år. Møller Bil Motorsport hadde for eksempel en uheldig start, men jeg kjenner både sjåførene og bilen godt, og vet at de har mer på lager. Derfor må vi fortsette å perfeksjonere arbeidet vårt i alt vi gjør, spesielt på det mentale. Nesten alle som er i kontakt med teamet snakker om sammenlagtseieren i VLN mesterskapet, men vår viktigste jobb er å fortsette å holde fokus på oppgavene framfor resultatene – selv om det i blant er vanskelig» – avslutter Krognes.
Det neste løpet i VLN mesterskapet går den siste helgen i september, mens mesterskapet avgjøres i slutten av Oktober.