Christian Krognes (26) fra Hamar kjørte i helgen årets første løp for sesongen, da startskuddet gikk i den tyske VLN serien med et fire timer langt løp på Nürburgring.
Som i fjor stilte Krognes til start i en BMW M6 GT3 driftet av tyske Walkenhorst Motorsport, og med seg hadde han i tillegg med seg en rykende fersk kontrakt som sikrer racingtalentet en svært travel sesong i den internasjonale GT3-klassen.
Krognes har nemlig utvidet samarbeidet med teamet han kjørte for i 2016, og den nye avtalen innebærer blant annet kjøring i den internasjonalt anerkjente Blancpain GT serien, samt 24-timers løpet på Nürburgring og ni løp i den tyske VLN serien.
«Med de gode resultatene vi fikk til sammen i fjor var det enkelt valg å fortsette samarbeidet. Walkenhorst har høye mål både denne sesongen og for årene som kommer, så jeg gleder meg til å jobbe hardt hardt med dem videre»
I helgens løp hadde Krognes med seg BMW junioren Nico Menzel og tyske Michele Di Martino med seg på bilen, og med nye regler som begrenser bilenes aerodynamikk fra fjoråret var det en spent trio som stilte til start. Etter en uheldig kvalifisering lørdag morgen startet teamet i midlertidig helt nede på en 28. plass på løpet, der det kun skilte i overkant av 10 sekunder på topp 30 på den 25 km lange banen.
«Vi gjorde det vi kunne, men vi fikk dessverre aldri en skikkelig runde fri for mye trafikk. Med 193 biler på banen samtidig sier det seg selv at det blir vanskelig, og det gikk utover rundetidene for oss i dag»
Nico Menzel startet løpet og kjørte seg raskt opp to plasser før Michele Di Martino overtok. Han videreførte den gode trenden med å avansere ytterligere tre posisjoner før han var uheldig og krasjet med en konkurrent. Etter en rask tur i pit kjørte han i midlertidig videre, før han overlot rattet til Krognes da det gjensto omkring halvannen time.
«Ettersom vi ikke lå an til å kjempe om en nevneverdig plassering fikk jeg beskjed fra teamet om at det bare gjaldt å samle inn som mye data som mulig. I tillegg brukte vi det ene pit-stoppet mitt til å gjøre litt justeringer på bilen. Jeg synes jeg fant en god flyt og var blant de raskeste bilene på banen under begge stintene mine, noe som føles bra. BMW’n ser ut til å være ganske hardt rammet av det nye regelverket for GT3 på Nürburgring i år, så vi trenger all den treningen vi kan få»
Det tyske bilsportforbundet valgte nemlig å gjøre et forsøk på å bremse bilene etter at nettopp Krognes nådde en gjennomsnittshastighet på over 185 km/h rundt den beryktede banen i 2016. Nytt av året er derfor en mindre vinge bak på bilen, samt høyere bakkeklaring for samtlige biler i klassen.
«Det blir spennende å se hva vi kan få ut av dette før 24-timersløpet i Mai, som er det store målet både for oss og samtlige andre GT3-team her på ringen i år. Målet er å være med og kjempe om en seier, og det er noe jeg håper vi kan nærme oss ila. De neste månedene»
To helger før 24-timersløpet får Krognes også sin debut i Blancpain GT Endurances serien, som går på klassiske Silverstone den 13-14 mai. Serien har etablert seg som den hardeste GT3 serien i verden de siste årene, og sammen med BMW-juniorene Mikkel Jensen og Nico Menzel skal Krognes delta i fire løp fra juni til september i høst.
«Jeg gleder meg vanvittig mye og er både stolt og glad over tilliten jeg har fått fra teamet og BMW. Nå er det fullt fokus på arbeidsoppgavene som venter, og jeg ser frem til å neste løp på ringen som går allerede om to uker»