Christian Krognes (23) stilte i helgen til start i den sjette runden i den tyske VLN serien for LMS Engineering, men en punktering innledningsvis gjorde mulighetene små for en topplassering – til tross for ny personlig rekord og ledelse innledningsvis i det fire timer lange løpet på legendariske Nürburgring Nordschleife.
Løpsdagen startet i midlertidig på en svært positiv måte da Krognes kvalifiserte teamets Audi TTRS til første startposisjon i klassen for to-liters turbomotorer, med en tid som ingen har matchet så langt i årets sesong. Teamkompisene Georg Niederberger og Stefan Wieninger viste også lovende fart i forkant av Krognes’ kvalifiseringsrunde, og alt lå til rette for et spennende løp – noe det også skulle vise seg å bli.
Krognes startet som vanlig løpet for LMS Engineering, og fikk raskt en luke på konkurrentene – før racing talentet merket at noe var galt:
«Bilen oppførte seg stadig merkeligere, og jeg mistet grep for hver sving jeg kjørte gjennom. Dekktrykkmonitoren i bilen viste deretter at det sev luft ut av begge forhjulene, og det var bare et tidsspørsmål før de begge ville punktere»
Mot slutten av runden maktet ikke dekkene å stå imot trykket fra underlaget, og Krognes ble nødt til å kjøre sakte inn til pit med to punkterte hjul. Disse ble skiftet etter et raskt stopp, men avstanden opp til ledende Raeder Motorsport i en lignende Audi TTRS var på nesten to og et halvt minutt.
«Her gjaldt det bare å ikke gi opp og finne en god flyt. Ettersom pit-stoppet hadde kostet oss mye tid ble jeg i midlertidig nødt til å ta meg forbi store deler av feltet jeg startet i forkant av, og det kostet oss litt tid. Bilen fungerte i midlertidig veldig bra, og jeg fant etter hvert et tempo som tok oss nærmere teten»
Da Krognes gikk inn for sitt ordinære pit-stop etter ti runder, var avstanden kortet ned til under ett og et halvt minutt. LMS Engineering imponerte deretter stort med dagens raskeste depotstopp, og Stefan Wieninger gjorde sin del av jobben ved å ta inn nye tretti sekunder på teten på sine ni runder. Et nytt raskt stopp i pit gjorde at Georg Niederberger kom ut under halvminuttet bak Raeder Motorsport, like foran LMS’ søsterbil. De siste syv rundene var fantastisk spennende, og etter en durabelig kamp snek søsterbilen seg inn like foran Niederberger, med Raeder Motorsport på tredjeplass.
«For oss var dette resultatet fantastisk med tanke på at vi lå så langt bak innledningsvis. Vi gav i midlertidig aldri opp, og absolutt alle i teamet gjorde en glimrende jobb i å ta oss tilbake til kampen om teten. Dette var en ekte teamseier, og aldri har jeg vært så glad for å komme i mål på en annenplass – til tross for at vi var nær å ta seieren. Nå gleder vi oss bare til resten av sesongen – sulten på en seier er større enn noen gang» – avsluttet Krognes.
Neste løp i det tyske langdistansemesterskapet går den 23. august.