Etter en sesongstart med mye uflaks debuterte Christian Krognes (26) i helgen i Blancpain GT Endurance series, med en BMW M6 GT3 sammen med BMW‐juniorene Mikkel Jensen og tyske Nico Menzel.
Helgens runde var den andre i mesterskapet, og begge teamkompisene til Krognes deltok i seriens første runde som ble kjørt på Monza i april. Nettopp den helgen kjørte Krognes den andre runden i det tyske langdistansemesterskapet på Nürburgring Nordschleife, og hadde derfor ingen trening med forholdene i den nye serien.
-På papiret er det ikke all verdens som skiller bilen vi kjører i Blancpain GT‐mesterskapet fra dem som brukes i VLN. I begge seriene kjører jeg en BMW M6 GT3, men Blancpain GT‐mesterskapet lar teamene kjøre med omkring 60 hestekrefter mer enn i VLN, samt at dekkene har mindre grep. Det gir derfor en langt mer levende bil å kjøre, og jeg ble advart om at det generelt ville være langt mindre feste i bilen», sier Krognes.
Lørdagstreningen ble derfor benyttet til å finne grensene i BMW’n, noe som måtte gjøres på svært kort tid.
-Vanligvis har vi to treningspass på halvannen time før kvalifiseringen, men dette var kuttet ned til to timer på grunn av et tettpakket program med flere support‐serier som gikk samme helg. Silverstone er en fantastisk bane, men ganske teknisk og vanskelig å lære seg på kort tid. Da treningspassene var ferdige lørdag kveld følte jeg meg derfor langt i fra klar til kvalifiseringen søndag morgen, men det var bare å hoppe i det.
Ettersom teamet til Krognes lå et stykke etter de raskeste under treningen ble det gjort en rekke endringer på oppsettet lørdag kveld, noe som viste seg å fungere bra.
-Følelsen var en helt annen på søndagen. I tillegg hadde jeg lagt en detaljert plan om å ikke presse for mye rundt et par kritiske høyfartssvinger på banen. På den måten fant jeg fort en god flyt som jeg kunne bygge videre på i løpet.
Som teamets sistemann på banen satte Mikkel Jensen teamets raskeste rundetid, som ga teamet 39. startposisjon av 55 biler for løpet på tre timer.
-Mikkel kjørte bra, men det er ekstremt tett i denne serien, og man blir hardt straffet bare for noen få tideler. På tross av at vi startet langt nede i feltet var fabrikksteamet til BMW kun noen få plasser foran oss, og slik sett kunne vi si oss relativt godt fornøyde med resultatet.
Nico Menzel startet tretimersløpet for teamet, og etter en times tid hadde han kjørt bilen opp til en sterk 32. plass. Danske Mikkel Jensen tok deretter over og kom inn i pit på en 20. plass, før Krognes tok over førersetet for den siste timen med kjøringen. Hamar‐gutten avanserte opp til en 16. plass og noterte teamets raskeste rundetid, før han datt tilbake til en 18. plass da en konkurrent snurret like foran ham før mål.
-Det var ergerlig å miste de to posisjonen plasseringene mot slutten, for den siste timen var ekstremt intens. Å fullføre på en respektabel 18. plass var likevel alle godt fornøyd med, og jeg var i tillegg svært nære å matche fabrikksteamet til BMW den siste timen. Det tar jeg med meg videre, spesielt nå som vi bare er en drøy uke unna 24‐timersløpet på Nürburgring – som er årets store mål for oss, forklarer Krognes.
Walkenhorst Motorsport fullførte nemlig løpet på en 12. plass i fjor, etter å ha vært blant de raskeste i den første fasen av løpet. I år har teamet mål om å ta en pallplass totalt, men da må også alt klaffe.
-Konkurransen er ekstremt hard. Vi har svært erfarne fabrikksteam på plass fra alle de store fabrikantene, og derfor stiller vi først og fremst som en klar outsider. Like fullt er det vi som har banerekorden på VLN‐versjonen av banen, og vi var raskeste BMW under kvalifiseringsløpet til 24‐ timersløpet tidligere i år. Derfor må vi tørre å ha litt hårete mål ‐ avslutter Krognes.
Hamar‐gutten deltar sammen med tyskerne Michele Di Martino og Nico Menzel, samt finske Matias Henkola, i løpet som starter lørdag 27. mai.