Mads Østberg og Atle Gulbrandsen går nå i front for å markedsføre motorsportens unike posisjon til å både utvikle og markedsføre teknologi som gjør at vi alle kan forurense mindre. Første steg er Facebook-siden NBF Miljø.
Motorsport blir av noen kalt «verdens mest miljøvennlige idrett» fordi det er den eneste idretten som utvikler teknologi som reduserer verdens klimagassutslipp. Dette ønsker Norges Bilsportforbund å få mer oppmerksomhet rundt, og lanserer derfor NBF Miljø på Facebook, hvor det skal deles nyheter om «utslippsfri bilsport».
Norges Bilsportforbund har hatt miljø og klima på dagsorden i flere år, og har blant annet en rekke miljømål, retningslinjer og tips til arrangører på denne nettsiden . Her vil det fremover også legges ut nyheter som handler om miljø og klima.
-Det er mange år siden det internasjonale bilsportforbundet, FIA, bestemte at bilsporten skal være en del av løsningen for å redusere verdens klimagassutslipp, og ikke en del av problemet. Klimasaken er kanskje vår tids største utfordring, og da er det viktig at alle vi som driver med bilsport tar ansvar. Vår idrett er unik, fordi vi kan bidra til både utvikling og markedsføring av teknologi som gjør at vi alle kan forurense mindre, sier Atle Gulbrandsen fra Norges Bilsportforbund.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Atle Gulbrandsen jobber som sportssjef i Norges Bilsportforbund, kommenterer Formel 1 og har selv kjørt billøp i mer enn 25 år. Han har også et personlig engasjement for klimasaken.
-Jeg elsker motorsport og jeg tror på vitenskap. Vitenskapen er helt klar på at vi alle må forurense mye mindre for å unngå en global oppvarming som kan få katastrofale konsekvenser for jorda. Et viktig tiltak er å få ned utslippene fra transportsektoren, og der kan motorsport spille en avgjørende rolle. Motorsport har alltid vært et viktig forskningslaboratorium for bilindustrien, og mye av det som først utvikles i motorsport kommer senere på vanlige personbiler, noe som blant annet har bedret sikkerheten for vanlige bilister betraktelig. Konkurranse akselerer utvikling, og bilfabrikkenes satsing på for eksempel Formel E har allerede gjort vanlige elbiler mer effektive.
Formel E er en «elektrisk variant» av Formel 1 som ble lansert i 2014. Allerede er dette det bilsportmesterskapet med flest bilfabrikker involvert, og noen av verdens beste racerførere kjører i mesterskapet som arrangerer gateløp i noen av verdens største byer. I 2021 lanseres mesterskapet Extreme E, hvor det skal kjøres med elektriske terrengbiler på avsidesliggende steder hvor klimaendringer allerede gjør seg gjeldende. Dette for å få oppmerksomhet rundt klimaendringer og vise at elektrisk mobilitet er en av løsningene for å få ned verdens klimagassutslipp.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Det finnes også flere elektriske mesterskap i bilsport, og elektriske biler er på full fart inn i rallycross, hvor norske førere tradisjonelt har hevdet seg bra. I tillegg utvikles annen teknologi i bilsport som er bra for miljøet. Formel 1 har allerede verdens mest effektive hybridmotorer, og skal innføre et bærekraftig drivstoff i 2026. Et av alternativene er å fange CO2 for å lage et flytende drivstoff. I det tyske DTM-mesterskapet er planen å innføre elektriske biler som skal bytte batteri under depotstoppene.
Også i Norge jobbes det for å gjøre bilsport mer miljøvennlig. En elektrisk crosskart er allerede utviklet i Norge, Andreas Bakkerud har deltatt i den franske isbaneserien Trophee Andros med en elektrisk bil og flere utøvere har planer om å satse elektrisk.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
En annen norsk bilsportutøver som har engasjert seg i klimasaken er rallyføreren Mads Østberg. Han støtter Norges Bilsportforbunds engasjement for å synliggjøre miljøarbeidet i norsk og internasjonal bilsport.
-Jeg brenner for miljøet, og forsøker å leve så miljøvennlig som mulig og også være et forbilde for andre til å ta vare på planeten vår. Som bilsportutøvere er jeg mitt ansvar bevisst, og jeg er veldig opptatt av at sporten vår skal bli grønnere og at vi skal fortsette å utvikle teknologi som er bra for verden. Jeg har allerede testet en elektrisk rallycrossbil og det var utrolig heftig, og jeg håper å kjøre mer elbil i fremtiden for å være med på videreutviklingen av den teknologien og vise folk flest at elbiler fungerer vel så bra som biler som går på fossilt brennstoff, sier Østberg.
I tillegg legger Norges Bilsportforbund stor vekt på at alle arrangører skal begrense utslippene i forbindelse med løp og trening. Det kan man lese mer om på denne nettsiden.