Etter en katastrofal fjorårssesong skal Bergen baserte Nomaco Racing Team og deres sjåfør Ludvig Hunsbedt(51) tilbake i toppen av EM i Rallycross. Teamet gjør store investeringer og bygger i disse dager ny Volvo C30 hos svenske Ingvar Gunnarson Motorsport.
Volvoen har en prislapp på 2,5 millioner kroner, noe som kan være verdt prisen da svensken har bygget vinnerbiler i fleng de siste årene. Hele 4 EM gull har de blitt på Gunnarson de siste 5 årene.
– Det er ingen vei utenom. Skal man henge med i toppen av EM så er kun det beste godt nok. Vi er i en unik posisjon i år og har fått til et slagkraftig driftsbudsjett, takket være Nomaco Services, HTB og flere andre sponsorer her i Bergen. Litt gjenstår for å nå 5 millioner for to år, men det har aldri sett lysere ut, sier teamsjef i Nomaco Racing Team, Jørn Frode Larsen.
Ludvig Hunsbedt vil dermed konkurrere med identisk utstyr som tittelforsvarer Sverre Isachsen. Ambisjonen for årets sesong er å etablere seg i A-finalene. Men i 2012 er det ingen vei utenom, da er det kun den gjeveste tittelen i rallycrossens øverste divisjon som gjelder.
– De to siste sesongene har vært knalltøffe psykisk og økonomisk for både meg, teamet og samarbeidspartnerne. Jeg trenger tid til å få tilbake selvtilliten og komme tilbake helt i toppen. Men revansjlysten har aldri vært større, sier Ludvig Hunsbedt.
Det er også gjort endringer i teamet og Volvoen skal i år vedlikeholdes av den svenske bilbyggeren mellom løpene. Nomaco Racing Team skal fortsatt ha hovedansvaret under løpene med bistand fra Julian Godfrey Engineering på motorteknikk og Gunnarsson på understell.
Ludvig Hunsbedt
Ludvig Hunsbedt er en erfaren Rallycross sjåfør på 51 år som har vært med i toppen av norsk og internasjonal Rallycross i flere tiår. Hunsbedt har driftet sitt eget team, utviklet og bygget løpsbiler i en årrekke. Hans kunnskaper i Rallycross er etter hvert blitt en mangelvare. Mange utøvere og team benytter innleid kompetanse og kjøper ferdigbygde biler.
Sørlendingen er i tillegg en publikumsvennlig sjåfør som byr på mye av seg selv, både på og utenfor banen. Hans aggressive og spektakulære kjørestil gir også meget gode resultater. Hunsbedt ble EM mester i 1993 og 1997. Utover dette en rekke resultater helt i toppen og sist EM sølv i
2008. Ludvig Hunsbedt er i tillegg et kjent navn i riksdekkende media. Han ble landskjent i 1997 da han kjørte med panseret over frontruta under EM runden på Lyngåsbanen. Direkte på NRK og 1 million TV seere og i riksdekkende media. I fjor var deltok Hunsbedt og Nomaco teamet i showet Zebra Grand Prix på TV2.
Nomaco Racing Team
Teamet har i en årrekke driftet Rallycross team for utøvere i Norge og Europa. Teamet debuterte i EM sammenheng i 2006 og har en sjette plass sammenlagt i 2008 som beste resultat. I årene før det flere NM medaljer i Rallycross. Jørn Frode Larsen står i spissen for Nomaco Racing Team og fortsetter som teamsjef i 2011-2012. Teamets hovedsponsor er Bergensfirmaet Nomaco Services. Firmaet driver oljerelatert virksomhet og har 120 ansatte. Andre solide støttespillere er HTB – Helgesen Tekniske Bygg, Holgers og flere andre Bergens firmaer.
Sesongen 2011
Årets EM sesong går over 10 runder og starter i England 23. april og avsluttes i Tsjekkia 2. oktober.
Norge er tilbake som EM arrangør og sammen med runden i Sverige blir dette årets høydepunkt. På
Høljesbanen i Sverige kommer rekordstore 25.000 tilskuere og EM runden på Lånkebanen i Trøndelag blir landets største motorsport arrangement i 2011.
Rallycross
Kjøres på tre nivåer, der Divisjon 1 er keiserklassen, deretter D1A og D2. Klassene har derimot byttet navn til årets sesong og heter fra nå av SuperCars, Super1600 og TouringCars.
I klassen SuperCars kjører man med 4-hjulsdrevne turbobiler og effekter på 5-600 Hk. Disse bilene akselererer fra 0-100 km/t på ca 2,2 sekunder. Det er raskere enn Formel-1.
Terminliste EM Rallycross 2011
England, Lydden Hill, April 23-25
Portugal, Montalegre, Mai 13-15
Frankrike, Essay, Mai 20-22
Norge, Lånke, Juni 24-26
Sverige, Höljes, Juli 1-3
Belgia, Maasmechelen, August 5-7
Nederland, Valkenswaard, August 12-14
Østerrike, Greinbach, September 2-4
Polen, S?omczyn, September 9-11
Tsjekkia, Sosnová, Sept. 30-Oct. 2