Møller Bil Motorsport hadde en god start og ledet sin klasse i årets 24-timersløp på Nürburgring. Men etter rundt sju timer måtte det norske racingteamet bryte med tekniske problemer.
– Ergelig at tekniske problemer skulle ødelegge for oss i dag, spesielt når vi lå så bra an. Vi visste vi hadde en bil vi kunne kjempe om seier med, men i motorsport er det så utrolig mange variabler som må stemme, og spesielt i et 24-timersløp. Og dessverre hadde vi ikke flaksen på vår side, sier teamsjef og sjåfør Håkon Schjærin.
Møller Bil Motorsport startet 24-timersløpet fra andre startposisjon i klassen for biler med 2,0 liters turbomotorer. Men Christian Krognes tok starten og gikk rett i tet. Etterhvert tapte han imidlertid noen plasseringer da flere av konkurrentene byttet til slicks på den opptørkende banen. Så tok Håkon Schjærin over, og klarte å kjøre teamet opp i ledelse igjen med de rette dekkene. Atle Gulbrandsen var nestemann ut, og lå i ledelsen da servostyringen plutselig takket for seg.
Teamet måtte dermed bytte servopumpe, og tapte mye tid. Kenneth Østvold kjørte så, og kjørte godt i sin 24-timers debut. Men da Christian Krognes igjen tok over fikk han ikke kjørt mange rundene før en sensorring i veivakselen røk.
– Det er vanskelig å skylde på noe annet enn fryktelig uflaks. Nesten alt på bilen er nytt foran dette løpet, og det gjelder både servopumpa og sensorringen i veivakselen. Og vi har jo kjørt mange løp med disse delene før uten at det har vært noen problemer, og så skjer plutselig dette. Det oppleves som både urettferdig og merkelig, sier Schjærin, som gir en spesiell takk til mekanikerne fra Møller Bil som igjen gjorde en iherdig innsats.
Møller Bil Motorsport bestemte seg for å bryte løpet, da det ville ta rundt fem timer å fikse problemet, i tillegg til den timen de allerede hadde stått i depotet for å bytte servopumpa. Neste utfordring for teamet er tre VLN-løp på Nürburgring i høst, og der håper nordmennene å fortsette sin seiersrekke. Møller Bil Motorsport har nemlig vunnet de to siste VLN-løpene de har kjørt.