Den norske Citroën WRC-føreren i rally, Mads Østberg, gjør et innhopp i den helt nye rallycrossklassen Projekt E Series under VM-runden i Höljes 22. og 23. august. Det gjør han med en helt nyutviklet elektrisk rallycrossbil – Citroën C3 ERX.
C3 ERX er utviklet av østerrikske STARD i samarbeid med Citroën Racing, og er basert på den samme C3 R5-bilen som Mads kjører i WRC2.
Citroën C3 ERX bruker 80 prosent av komponentene fra R5-bilen, men er utstyrt med en STARD REVelution elektrisk drivlinje.
Mads Østberg har vært helt sentral i utviklingen av C3 R5 – og vant de to første rundene i årets WRC2-mesterskap i Monaco og Sverige med denne bilen. Hans lange erfaring fra WRC, som inkluderer seieren i Rally Portugal i 2012, gjør ham til en perfekt fører også til å utvikle den nye ERX-bilen, til tross for at dette er en annen bilsportklasse enn han normalt kjører i.
I Projekt E Series i Höljes vil han kjøre mot den amerikanske bilsportstjernen Ken Block og andre førere på den legendariske banen som ligger rett over svenskegrensen i Värmland.
– Det er en fantastisk mulighet for meg å være en del av dette prosjektet i Höljes. Selvsagt blir alt helt nytt for meg, både bilen og banen. Jeg har aldri konkurrert i rallycross tidligere, så det kommer til å bli en utrolig opplevelse. Det å kjøre denne bilen er allerede så utrolig morsomt, den er så kraftig og utrolig kul å kjøre. Det blir rett og slett utrolig stas å endelig kunne prøve rallycross, og det å gjøre det i en elektrisk C3 ERX gjør det selvsagt enda bedre, sier Mads Østberg.
Alle bilene i serien bruker samme drivlinje. STARD REVelution har tre elektriske motorer, som til sammen leverer 450 kW – eller 613 hestekrefter – og med et massivt moment på hele 1002 Nm. Firehjulsdrift og en to-trinns girkasse gir en toppfart på 240 kilometer i timen.
– Mads er en av de mest talentfulle førerne i rallysporten, og han har vært helt der fremme i mange år nå. Han har en enorm erfaring fra det å jobbe med et fabrikkteam på høyt nivå. Det har vært svært verdifullt å få hans tilbakemeldinger og innspill i utviklingen av den nye elektriske drivlinjen. Han er en perfekt fører til å kjøre det første løpet med Citroën ERX i Projekt E Series, og hans deltagelse gjør startfeltet enda sterkere bare noen dager etter at det ble klart at Ken Block vil stille i en Ford Fiesta ERX, sier Michael Sakowicz, CEO og grunnlegger av STARD.
C3 ERX vil som rallybilen C3 R5 bli en del av kunderacingprogrammet til Citroën Racing og både bil og deler kan bestilles via Citroën Racing Shop.
– For oss i Citroën er det selvsagt utrolig spennende å se at elektriske biler også inntar motorsport. Det neste halvåret lanserer vi to elektriske personbiler og en helt ny elektrisk varebil, så timingen kunne ikke vært bedre, sier Ole S. Nedenes, merkesjef for Citroën hos Bertel O. Steen.