Mads Østberg har valgt ikke å stille til start i Rally Tyskland neste helg, der det var meningen at han skulle kjørt en Ford Fiesta R5 i WRC2-klassen med svenske Emil Axelsson som kartleser.
Mads kjørte det polske EM-løpet Rally Rzezow forrige helg med en Ford Fiesta R5, der han åpnet med å lede løpet etter de første fartsetappene, men til slutt måtte bryte med problemer med servostyringen.
-Det er problemene i Polen som gjør at vi velger å stå over Tyskland. Servoen sluttet å fungere uten forvarsel i høy hastighet på en fartsetappe, og i det betydde at styringen på bilen nærmest låste seg. Det føltes veldig dramatisk og ubehagelig og det var så vidt jeg klarte å «bryte» bilen gjennom svingen uten å forsvinne ut av veien i 180 km/t, forklarer Mads.
Når alt fungerte med bilen var Mads raskest i det polske EM-løpet, men teamet klarte ikke å finne en løsning på servoproblemene og Mads valgte å bryte.
-Vår bil er to generasjoner tilbake av denne typen. Vi kan oppdatere det mekaniske til siste versjon, men det vil være softwaremessige ting som vi ikke får endret på så kort varsel. Da kan vi ikke kontrollere dette 100%. Vi kan ikke basere oss på sannsynligheter, at det ikke vil skje igjen, og da har vi valgt å ikke starte i Tyskland, sier Mads.
Patrick Barth fra Sverige var med som kartleser i Polen, og det var meningen at en annen svenske, Emil Axelsson, skulle lese notene i Tyskland. Dette som et ledd i prosessen med å finne en ny permanent kartleser etter Ola Fløene.
-Torstein Eriksen var som kjent med i Finland og gjorde en flott jobb der. Så var det meningen at vi skulle bruke løpet i Polen og Rally Tyskland til å evaluere Patrick og Emil. Alle disse tre er aktuelle kandidater til å være med meg videre på permanent basis, men nå må vi finne en annen løsning på denne evalueringsprosessen, sier Mads.
Det er imidlertid god tid til å finne ut av dette i og med at neste VM-runde, Rally Catalunya i Spania, ikke kjøres før første helg i oktober. Der stiller Mads til start i WRC-klassen med som Ford Fiesta WRC 2017.