Rallycrossklassen divisjon 1A har tradisjonelt ingen stor norsk deltakelse i EM, men på Momarken blir det rekordmange norske førere i klassen for de sterkt trimmede «småbilene».
Årsaken til den store norske interessen for EM-runden på hjemmebane er enkelt. Det er etter hvert mange norske førere som normalt kjører i klassen supernasjonal inntil 1600 ccm med biler som er godkjent internasjonalt. Disse kan også delta i EM, og på Momarken blir det minst åtte norske deltagere i divisjon 1A.
Bilene det er snakk skal ha motorer med maksimalt 1600 ccm motorer uten turbo. Det er kun tohjulsdrift som er tillatt. Det er de samme bilene som benyttes i junior-VM i rally, og rallyføreren Anders Kjær fra NMK Larvik er blant dem som stiller på Momarken. Han skal kjøre en Peugeot 206 som han kjørte rally med i fjor.
Fra NMK Larvik kommer også NM-leder i rallycross, Even Hvaal med sin Citroën Saxo. Hvaal vant faktisk en EM-runde i fjor i divisjon 1A. Tredjemann fra NMK Larvik som blir å se på Momarken er Trond Marthinsen som kjørre en VW Polo.
Fra Vetsfold kommer også Tony Lund Tjelle som stiller til start med en Renault Clio, og Paul Bergh fra NMK Tønsberg som kjører en Peugeot 206 i EM-runden 28.-29. juni.
Thommy Tesdal fra Flekkefjord og NMK Kvinesdal stiller også i EM-runden med en Opel Corsa.
Robert Aamodt fra NMK Aurskog/Høland vil være nesten på hjemmebane når han stiller på startstreken på Momarken med sin Peugeot 106.
I tillegg til disse får også 16-åringen Mats Lysen fra KNA Solør Motorsport sin EM-debut i sin Citroën Saxo på Momarken 28.-29. juni.
Den som leder europamesterskapet i divisjon 1A foran den norske runden er frankse Olivier Bassard som kjører en Citroën C2. Så spørs det da om han og resten av EM-førerne kan få seg en overraskelse på Momarken.
EM-stillingen rallycross divisjon 1A
1. Olivier Bassard (F), Citroën C2, 64
2. Zdenek Cermak (CZE), Skoda Fabia, 58
3. Jussi Pinomäki (SF), Renault Clio, 55
4. Jimmy Farsbo (S), Ford Fiesta ST, 48
5. Eduardo Leganov (RUS), VW Polo, 43