I seks år har det vært stille rundt Marius Erlandsen fra Mo i Rana. Under NM-runden i asfaltracing på Rudskogen stilte han til start i en ny Honda Integra, og vant.
Marius Erlandsen vant Castrol Junior Talent i 1999. Det gjorde han etter at han i tre år hadde deltatt med bravur i det britiske Formel Ford mesterskapet. I 2001 kjørte han Porsche i Sverige, og året etter STCC for Tommy Kristofferssons team. Så ble det stille.
Senest for fire uker siden avviste han et snarlig come back. Men på Rudskogen denne helgen stilte han til start i Standard Production med en nydelig Honda Integra. Det holdt til seier i det ene løpet. I det andre dugget rutene ned i regnværet og Marius måtte ta til takke med tredjeplass.
– Det er morsomt å være i gang igjen. Jeg har savnet det veldig, men gjorde meg ingen forhåpninger før løpene. Var imidlertid veldig fokusert på oppgaven, og etter hvert dukket det opp gamle erfaringer. Så når det ender med seier og tredjeplass må jeg være fornøyd, sier Marius Erlandsen.
18 år gamle Olav Opås fra Våler i Hedmark var ikke heldig denne helgen. Han røk motoren på sin Honda Civic under kvalifiseringen, og måtte dermed starte med gamlebilen, en Peugeot 207. Det holdt til to sjetteplasser. Han fikk dermed med seg verdifulle poeng i NM-sammendraget, og ligger på tredjeplass etter fire kjørte løp. Foran seg har han Joakim Ottersen og Stian Dyvå Ormholt.
Olav kjører også i klassen Formel Basic. I denne klassen kjøres det norgescup, og med to andreplasser denne helgen, gikk Vålergutten opp i ledelse sammenlagt.