I dag fyller Martin Schanche, «Mr. Rallycross», 80 år. Familie og bilsportvenner feiret Martin på selveste nyttårsaften.
Rundt 60 familiemedlemmer, bilsportvenner og andre gode venner feiret Martin Schanche på Golsfjellet Fjellstue på selveste nyttårsaften, i går. Det ble en kveld med mange gode historier og minner om en 30 år lang bilsportkarriere som overgår det meste blant norske utøvere.
Festkomiteen med Bjørn Skogstad i spissen hadde lagt ned et stort arbeid med å samle sammen bilder, videoklipp, videohilsner og satt sammen et flott program for kvelden. Blant gjestene var Terje Schie, Kjetil Bolneset, Per Engseth, Ludvig Hunsbedt, Eivind Opland, Harald Sachweh, Tommy Rustad, Petter og Henning Solberg, og en rekke andre tidligere konkurrenter og bilsportvenner.
NBFs generalsekretær Hallgeir Raknerud var også blant gjestene, og overrakte Martin et flott innrammet bilde som viser fem epoker (biler) i hans karriere, tegnet av Erlend Dilling på oppdrag av NBF.
-Du har allerede fått alle de utmerkelser vi har i NBF. Fortjenstmedalje i gull fikk du allerede for 40 år siden, du har Gullrattet og er kåret til Årets Bilsportutøver to ganger. Vi har derfor ikke flere utmerkelser å gi deg, men vi håper bildet du nå får faller i smak, sa Raknerud. Han trakk ellers frem Marrtins betydning for rallycrossen spesielt men også for Norsk Bilsport generelt i sin tale.
-Fra du gjorde din entre i internasjonal rallycross i 1977 og i den neste tiårsperioden var det enorm utvikling, og ikke minst gikk du i bresjen og var uten tvil en viktig årsak til at vi fikk mange norske EM-førere i rallycross. Da gruppe B-bilene inntok rallycrossen på misten av 80-tallet fikk sporten en stor oppsving, og du var midt i begivenhetene med Ford RS200. Men samtidig, på midten av 80-tallet, bygget du opp ditt eget team for sportsvogn-VM og vekslet fra rallycross og racingbaner i et utrolig tett program. Det var imponerende også med tanke på økonomien du klarte å få på plass til en slik satsing.
-Det er mange som har latt seg inspirere av Martin opp gjennom årene, og hans innsats har vært svært viktig for rekrutteringen til sporten vår, sa Hallgeir Raknerud.
Karrieren
I forhold til dagens utøvere, kom Martin forholdsvis sent inn i bilsporten. Han var 27 år da han gikk til anskaffelse av sin første løpsbil, inspirert av karer som Gunnar «Kitta» Kittilsen, Trond Schea og Gudmund Fornes. Det var først og fremst Kitta som tok Martin under sine vinger, og var både en læremester og instruktør da Martin tok sin lisens. Sitt nasjonale gjennom brudd fikk han i 1974 med NM-sølv på isbane i en Opel Kadett.
To år senere var Martin klar for å bygge sin egen rallycrossbil. En Ford Escort Mark II og i 1977 var han klar for sin internasjonale debut. Deretter fulgte noen fantastiske år. Martin viste seg som en komplett bilsportutøver. Han var et teknisk geni, med stor ekspertise på motorer og girkasser. Han var en god fører, og ikke minst skapte han stor oppmerksomhet både for seg selv og rallycrossen. Han ble en publikumsfavoritt, og det var ikke bare det sportslige Martin fikk oppmerksomhet for. Martin avsluttet sin karriere etter 2001-sesongen, og etter mange år i Ford avsluttet han i Opel Astra
Hans egenskaper skaffet ham ikke mindre enn seks EM-titler. Han var også innom endurance racing i tre år, i VM i den gangens C2-klasse, og han kjørte det legendariske bakkeløpet Pikes Peak i USA.
Fakta
Martin Schanche, født 1.1.1945 i Trondheim
Meritter:
Europamester i rallycross
Div 2 i 1978, -79, -81, -84, -91 og -95
Sølv i EM rallycrosss:
1980, -82, -85, -86, -88, -89, -90 og -98
Bronse i EM rallycross:
1997
Nordisk mester rallycrosss
1984, -95 og 2000
Vinner av norsk/svensk rallycrosscup i 1977
Norgesmester i rallycross:
1977, -78, -80, -91 og -94
Nr 3 i Pikes Peak 1984
Deltakelse i kl C2 i sportsvogn-VM i 1985,
-86, -87, -88 (nr 3 på Silverstone, Monza og Norisring)
NBFs Fortjenstmedalje i Gull
Årets Bilsportutøver 1991 og 1995
Tildelt NBFs Gullrattet
(Kilde: Geir Svardal: 75 år med Norsk Bilsport)