Når en Supercar-satsning i Rallycross er ryddet av bordet, er det asfaltracing og NTCC/DTC som har seilt opp som en mulig satsning for Mats Lysen i 2014.
Det store innen Skandinavisk racing har i lang tid vært STCC og noen norske førere har klart å få på plass en satsning der, med Tommy Rustad som den store. I løpet av de siste 14 årene har det totalt vært åtte norske førere i STCC med fem samlet i begynnelsen av 2000-tallet som høyden. Men serien har alltid vært en ren svensk serie der det til tider har vært kjørt et løp i Norge.
Når NTCC nå har startet opp med den nye plattformen og fullt integrert samarbeid med DTC, som er det Danske motstykket av STCC, har man på kort tid toppet dette med fem norske i full sesong og ni totalt til start i 2013.
Med asfaltracing som fokus så er det denne serien som nå er aktuell også for tidligere rallycross-fører Mats Lysen. Der vil han i så fall møte norske og danske topp-førere som Marius Nakken, tidligere F1 og fire ganger klassevinner i Le Mans, Jan Magnussen, Le Mans-vinner Casper Elgaard og John Nielsen med sin utrolige CV som blant annet inneholder Le Mans-seiere fra hans tid som fabrikksfører for Jaguar.
-Det mangler ikke på utfordringer ute på banen, sier Mats Lysen.
-I Rallycross er en av de store utfordringene å få på plass nok penger til en konkurransedyktig bil, mens NTCC/DTC er en enhetsklasse der alt under skallet er likt. Det er dermed førerens talent og ferdigheter som er den avgjørende faktoren, sier Mats videre.
Det jobbes nå intenst med sponsorer og samarbeidspartnere for å få på plass en to bils satsning, i samarbeid med en annen NTCC fører, og målet er at de to bilene skal driftes i Mats Lysen Motorsport.