Andreas Mikkelsen hadde tredjeplassen godt innenfor rekkevidde under IRC-runden i Belgia. Han hadde heller ikke gitt opp andreplassen. Men på lørdagens første etappe av Ypres Rally var det sluttkjørt.
Skoda UK Motorsport-føreren bremset for sent i et veidele, og dermed måtte han bryte for første gang denne sesongen. Likevel leder han fortsatt IRC-serien sammenlagt.Nordmannen, som fylte 23 år på fredag, har hele sesongen vist seg som en av IRC-sirkusets beste på asfalt. Den regjerende IRC-mesteren har gjort store fremskritt på asfalt de to siste sesongene, og må regne med å være en av favorittene i hvert løp han deltar i – uansett underlag. Under helgens IRC-runde var det ventet at seieren ville stå mellom Andreas, Juho Hänninen og hjemmefavoritten Freddy Loix. Oslo-gutten åpnet med å vinne SS1 på sin egen 23-årsdag. Deretter dreide det meste seg om Skoda-kollega Juho Hänninen. Han vant de fem siste etappene på åpningsdagen. Andreas og kartleser Ola Fløene var i realiteten ute av seierskampen da han bremset for sent i et veidele, og skled ned i grøfta. Med publikums hjelp fikk han bilen på veien igjen, men uhellet kostet han rundt ett minutt.
– Det blir nok for tøft å hente inn igjen det tapte, men det er fortsatt over 200 kilometer igjen og alt kan skje. Jeg gir ikke opp, forsikret Andreas da han avsluttet dagen fredag kveld. Da lå han på fjerdeplass, 1,14 minutter etter Hänninen og 47 sekunder bak Loix.
Lørdag var planen å gå hardt ut på den første etappen for å se om det var mulig å spise noe av forspranget til Loix på andreplass. Men nok en gang var det et veidele som felte han, og denne gangen var det ikke mulig å ta seg videre.
– Vi kom over en bakketopp like før et veidele, og bremset for sent. Vi kjørt rett frem i en jordhaug. Den var såpass hard og kompakt at bilen fikk skader som ikke lot seg reparere på stedet, sier Skoda-føreren.
Han er naturlig nok skuffet over ikke å ha fullført løpet.
– I likhet med resten av teamet, er jeg veldig skuffet over at jeg ikke kom til mål i Ypres Rally. Vi viste nok en gang at vi holder god fart i et asfaltrally, og vi leder fortsatt IRC. Nå ser jeg frem til de to neste IRC-rundene, som foregår på grus. Det er favorittunderlaget mitt, og jeg føler vi ligger godt an når vi nærmer oss halvveis av sesongen, sier han.
Den neste IRC-runden er Rally San Marino (6.-7. juli), et løp Andreas vant i fjor da han vant det italienske grusmesterskapet.