I en Super 2000-bil ble det en sterk sjuendeplass til Andreas Mikkelsen og Ola Fløene under VM-runden i Tyskland. Enda mer imponerende var det at de tok tredjeplass på den avsluttende Power Stage-etappen, noe som ga dem et ekstra VM-poeng.
Det vakte oppsikt at de norske guttene klinte til med tredje beste tid på den avsluttende etappen av asfaltrunden i Tyskland. I en langt motorsvakere bil enn WRC-bilene, skulle det i utgangspunktet ikke være mulig å hamle opp med de beste WRC-førerne. Men i mål på Power Stage-etappen, ble de kun slått av verdenseneren Sebsatien Loeb og Mikko Hirvonen, og parkerte resten av WRC-feltet bak seg. Det er tydelig at Andreas liker denne etappen i Trier, for i 2008 vant han nøyaktig samme etappe da han tok sin første etappeseier i WRC som tidenes yngste etappevinner.
– På denne etappen har jeg virkelig godfølelsen! Jeg bestemte meg for å klemme til og hadde ikke så mye mer å gå på. Men at det skulle bli tredjetid hadde jeg ikke en gang drømt. Målet var å holde stallkamerat Sebsatien Ogier bak meg, sier 23-åringer og smiler bredt.
Andreas og Ola er som kjent hentet inn av VW Motorsport for å kjøre utvalgte WRC-runder i en Skoda Fabia S2000 denne sesongen. VW Motorsport benytter sesongen til å forberede seg til 2013-sesongen, hvor de vil være med for fullt i en VW Polo WRC. For den tyske bilgiganten ble løpet på hjemmebane en stor suksess. De var helt i ekstase over nordmannens avslutning på løpet. Det vanket både klemmer og godord da han kom tilbake til service.
– Teamet var elleville, og hadde nok ikke trodd at dette var mulig. Det hadde ikke jeg heller trodd, sier hovedpersonen.
Sebastien Ogier kjørte inn til sjetteplass totalt, og vant med det S2000-klassen sammenlagt. Andreas endte på sjuendeplass totalt, og sikret dobbeltseier til VW Motorsport i S2000-klassen.
– Dette er et meget bra resultat å få på hjemmebane for VW Motorsport. Det betyr mye for meg å få et så bra resultat. Egentlig er ikke dette noe løp jeg liker spesielt godt. Det er et vanskelig asfaltløp, hvor det er mye grus på veien, sier han.
Han slet litt med en understyrt bil i begynnelsen av løpet, men fikk etter hvert justert innstillingene og er fornøyd med måten han fullførte løpet på.
– Jeg benyttet i utgangspunktet samme innstilling på bilen som jeg gjør i IRC. Men i VM benytter vi helt andre typer dekk, og da stemte ikke oppsettet. Jeg ble aldri 100 prosent fortrolig med bilen i helga, selv om vi fikk justert den etter hvert. Da kjørte jeg også jevnt med Ogier, som vant VM-runden i Tyskland i fjor, sier han.