Mikkelsen kjører for nye seier

Andreas Mikkelsen gjorde en gjestevisitt for Skoda Motorsport da han vant WRC2-klassen under Rally Monte Carlo i januar. Når er 27-åringen tilbake i rallybilen og stiller seg til tjeneste for Skoda under Rally Korsika. Målet er å sikre teamet enda en seier.

 

Norges fremste rallyfører er som kjent arbeidsledig etter at Volkswagen Motorsport valgte å hoppe av rallysirkuset etter fjorårssesongen. Andreas Mikkelsen og hans kartleser Anders Jæger har derfor mulighet til å hjelpe Skoda Motorsport i enkelte VM-runder. Som en av verdens fremste rallyførere, må Andreas og Anders finne seg i å være favoritter også på Korsika. Akkurat som i VM-åpningen i Monte Carlo, vil de kjøre en Skoda Fabia R5 i WRC2-klassen.

– Jeg kjenner løpet og veiene veldig godt, men har ikke mye erfaring med bilen. Selv om det også var noe asfalt i Monte Carlo, så blir dette noe helt annet. Derfor er jeg veldig glad for at vi har gjennomført to gode testdager, forteller Andreas, som var fullstendig suveren da han sikret Skoda seieren i årets første VM-runde. Da vant han WRC2 med nesten tre og et halvt minutt.

Rally Korsika er et løp hvor Andreas har prestert meget bra, og kan blant annet se tilbake på to pallplasser.

– Jeg har kjørt på Korsika både i IRC-mesterskapet og i VM. Jeg liker løpet godt. Årets etapper er 95 prosent likt fjoråret. Det er noe nytt på den første etappen, men jeg kan for så vidt alle etappene fra i fjor. Derfor kommer vi til å bruke fjorårets fartsnoter og perfeksjonere dem. For det var et par steder i fjor som ikke stemte 100 prosent, og det skal bli bedre i år, forsikrer han.

Rally Korsika er et spesielt løp. VM-runden blir kalt for de 10.000 svingers løp.

– Det er sving, på sving, på sving, og jeg trives i og for seg med det. Men med så mange svinger, er perfekte noter svært viktig. Det er mye informasjon som skal inn i notene, forklarer han.

Andreas, som er blitt nummer tre i VM de siste tre årene, legger ikke skjul på målet er å vinne.

– Vi håper selvsagt å hjelpe Skoda til enda en seier, og det er også ambisjonene før løpet. For å lykkes tror jeg det er viktig å finne det rette tempoet og flyten allerede fra start.

 

 

Torsdag. 6 april

08:00 Shakedown (5,40km)

 

 

Fredag 7. april

09:22 SS1 Pietrosella – Albitreccia 1 (31,20km)

11:14 SS2 Plage du Liamone – Sarrola-Carcopino 1 (29,12km)

13:39 TyreFittingzone Porticcio

14:11 SS3 Pietrosella – Albitreccia 2 (31,20km)

16:03 SS4 Plage du Liamone – Sarrola-Carcopino 2 (29,12km)

20:30 FlexiService Bastia Airport

 

Lørdag 8. april

08:40 SS5 La Porta – Valle di Rostino 1 (48,71km)

10:17 SS6 Novella 1 (17,27km)

13:03 Service Bastia Airport

14:28 SS7 La Porta – Valle di Rostino 2 (48,71km)

16:08 SS8 Novella 2 (17,27km)

18:58 FlexiService Bastia Airport

 

Søndag 9. april

08:58 SS9 Antisanti – Poggio di Nazza (53,78km)

11:45 TyreFittingZone Porto-Vecchio

12:18 SS10 Porto-Vecchio – Palombaggia Power Stage (10,42km)

13:30 Podium Ceremony Porto-Vecchio La Marina