Rally Mexico er sesongens første grusløp. Andreas Mikkelsen har ambisjoner om å kjempe om seieren i sesongens tredje VM-runde.
VM-runden i Mexico er et spesielt løp, hvor flere av etappene kjøres på over 2600 meter over havet. Her er det tynn luft, som sliter på motoren. Sjåførene kan også merke at de sliter med konsentrasjonen på de lange prøvene på grunn av den tynne luften. Derfor har Andreas Mikkelsen forberedt seg ekstra godt til dette løpet. Den siste uken før avreise til Mexico var han på Tenerife og syklet opp og ned fjellene hver dag.
– Det ble noen høydemetre i løpet av uka, sier han med et smil.
Oslo-gutten har kommet fint inn som fabrikkfører for Hyundai Motorsport. Han tok sin første pallplass i Sverige i forrige VM-runde, og har vunnet fartsetapper i samtlige fem løp han har kjørt for Hyundai. Sammen med kartleser Anders Jæger håper han å følge opp med et nytt godt løp i Mexico.
– For oss er VM-sammenlagt det viktigste denne sesongen. Derfor kjører vi for å vinne, eller i hvert fall komme på pallen. Jeg starter som bil nummer seks på fredag, og har sånn sett en bra startposisjon på veien. Planen er å utnytte det best mulig, og gjerne lede etter første dag – for så å holde på ledelsen løpet ut, sier han.
Det er en offensiv plan, for Andreas Mikkelsen har tidligere slitt litt i Mexico. Men sist han kjørte der, i 2016, skjedde det noe som gjør at han er optimistisk.
– Vi har ikke de beste resultater fra Mexico, selv om vi har kommet på pallen. Men jeg føler vi knakk noen koder her i 2016, så det er et grusløp jeg liker, poengterer han.
– I Mexico er det viktig og ha en ren og presis kjørestil, man må fort finne balansen mellom å være rask og ikke for mye sideveis. Det er mange steiner som ligger i veikanten, så du kan ikke komme bredt i svingene. Du må hele tiden passe deg for farene som lurer langs veikanten. Det er ikke et løp hvor vi kan kjøre flat-out fra start. Vi må bruke hodet og passe på bil og dekk hele veien, forteller han.
Dette blir hans sjette løp i Hyundai, og han begynner å kjenne bilen veldig godt. Men fortsatt er det litt å gå på.
–Vi har litt mer og gå på når det gjelder å kjenne bilen optimalt. Det handler om fin-tuning av oppsett for å få den helt perfekt for oss. Det blir imidlertid gøy å komme på grus igjen. Vi klarte jo det bra med ny bil i løpene vi kjørte på slutten av fjoråret, spesielt i Australia, sier han.
Tidsplan Rally Mexico 2018 (Mexico er -7t på norsk tid)
Torsdag 8. mars
20:08 SS1 Monster Street Stage GTO (2,53km)
Fredag 9. mars
10:33 SS2 Duarte – Derramadero 1 (26,05km)
11:21 SS3 El Chocolate 1 (31,44km)
12:14 SS4 Ortega 1 (17,23km)
14:02 SS5 Street Stage Leon 1 (1,11km)
Service
16:00 SS6 Duarte – Derramadero 2 (26,05km)
16:48 SS7 El Chocolate (31,44km)
17:41 SS8 Ortega 2 (17,23km)
20:05 SS9 SSS Autodromo de Leon 1 (2,30km)
20:11 SS10 SSS Autodromo de Leon 2 (2,30km)
Service
Lørdag 10. mars
08:33 SS11 Guanajuatito 1 (30,97km)
10:11 SS12 Otates 1 (26,37km)
11:08 SS13 El Brinco LIVE-TV (9,98km)
Service
14:21 SS14 Guanajuatito 2 (30,97km)
15:54 SS15 Otates 2 (26,37km)
16:38 SS16 El Brinco 2 LIVE-TV (9,98km)
17:38 SS17 SSS Autodromo de Leon 3 (2,30km)
17:43 SS18 SSS Autodromo de Leon 4 (2,30km)
Service
20:26 SS19 Street Stage Leon 2 (1,11km)
Søndag 11. mars
08:18 SS20 Alfaro (24,32km)
10:08 SS21 Las Minas LIVE-TV (11,07km)
12:18 SS22 Las Minas Power Stage LIVE-TV (11,07km)
WRC på norsk TV
TV2-Sportskanalen sender LIVE fra SS13 fra kl 18:00 lørdag, og LIVE fra SS20 og SS21 søndag fra kl 20:00. Torsdag kveld kl 20:00 sendes program om Rally Mexico. Daglige oppsummeringer sendes på formiddagen fra kl 10:30 lørdag og søndag.
WRC+AllLive
Du kan følge hele Rally Mexico og ALLE prøver LIVE på wrcplus.com. Her er det også intervjuer og sendinger fra studio.
RedBullTV lager sine egne program, i tillegg til at de bruker elementer fra offisielle sendinger: https://www.redbull.tv/live/AP-1TQTZPD2S2111/fia-world-rally-championship
De sender LIVE fra SS13, og har sendinger hver kveld med daglig oppsummering.
VM-poeng sjåfører 2018 (2 av 13 løp)
1 Thierry Neuville, Belgia (Hyundai) 41p
2 Sebastien Ogier, Frankrike (Ford) 31p
3 Jari-Matti Latvala, Finland (Toyota) 23p
4 Esapekka Lappi, Finland (Toyota) 23p
5 Ott Tanak, Estland (Toyota) 21p
6 Andreas MIKKELSEN, Norge (Hyundai) 21p
7 Craig Breen, Irland (Citroën) 20p
8 Kris Meeke, Irland (Citroën) 17p
9 Hayden Paddon, New Zealand (Hyundai) 10p
10 Elfyn Evans, Storbritannia (Ford) 8p