Møller Bil Motorsport gjennomførte i år sin beste sesong noensinne i det tyske langdistansemesterskapet VLN, og er klare for sin åttende sesong på Nürburgring Nordschleife i 2015.
– Årets sesong var fantastisk både resultatmessig, og med tanke på motivasjon og opplæring for våre ansatte i Møller Bil. Derfor er det en glede allerede nå å bekrefte at satsingen fortsetter i 2015, forteller direktør i Møller Bil, Arne Lorvik.
Møller Bil Motorsport fortsetter altså i det tyske langdistansemesterskapet VLN, som arrangerer alle sine løp på verdens lengste racerbane, den 25 kilometer lange Nürburgring Nordschleife. Teamet fortsetter med sin Audi TT 2,0 turbo, og med sjåførene Håkon Schjærin, Atle Gulbrandsen og Kenneth Østvold.
– Noen synes kanskje det er lite spennende at vi ikke har mer nytt å melde når det kommer til neste års planer, men vår kontinuitet er et kvalitetstegn som viser at Møller Bil Motorsport fungerer svært godt. Alle på teamet gjør en strålende jobb, og derfor ser vi ingen grunn til å gjøre endringer. Dette blir den åttende sesongen til Møller Bil Motorsport, og flere av oss på teamet har deltatt i VLN siden 90-tallet. At vi fra lille Norge kan delta på et så høyt nivå i internasjonal motorsport over så mange år er vi stolte av, sier teamsjef og en av de tre sjåførene, Håkon Schjærin.
Skal kjøre seks løp
Årets sesong ble den beste noensinne til Møller Bil Motorsport med flere seirer, og den høyeste seiersprosenten i den tøffe klassen for biler med toliters turbomotorer. Nå er målet å fortsette suksessen i 2015, og Møller Bil Motorsport skal kjøre seks løp. Aller først vil sesongen starte med en test på Nürburgring den 14. mars, før sesongen fortsetter med løp den 25. april, 22. august, 5. september, 3. oktober, 17. oktober og 31. oktober.
– Vi er veldig glade for å ha fått fornyet tillitt av vår teameier og våre samarbeidspartnere, og at vi allerede nå har alt klart for neste sesong. Vi har lagt ned mye arbeid gjennom mange år, og så virkelig resultatene av det i årets sesong. Alt ligger til rette for den samme suksessen i 2015 nå som teamet og bilen fungerer så bra. Det er også inspirerende for oss i teamet å være en bidragsyter til intern motivasjon blant de ansatte til Møller Bil og samarbeidspartnerne, forteller Schjærin.
Faglige turer for gjester
Møller Bil Motorsport brukes som et motivasjonsverktøy og faglig trening for de ansatte på servicemarkedet i landets største bilforhandlerkjede. Alle nye fagarbeidere i som har vært lærlinger i Møller Bil, og fått fast ansettelse, får en tur til Nürburgring med faglig innhold som premie. Videre har teamet noe som er helt unikt i motorsport på dette nivået, nemlig 3-4 gjestemekanikere på hvert løp. Disse blir plukket ut fra ulike Møller Bil-verksteder rundt om i Norge og får viktige oppgaver under løpet.
– Vi kjører på et høyt nivå i internasjonal racing og konkurrerer blant annet mot fabrikksteamet til Subaru, og mange av våre konkurrenter blir overrasket når de hører at vi har med gjestemekanikere på hvert løp. Men gjestemekanikerne gjør sammen med våre faste mekanikere en glimrende jobb, og i år har vi faktisk hatt de raskeste depotstoppene i vår klasse, forteller Schjærin.
Mer enn 350 gjester fra Møller Bil og teamets samarbeidspartnere var med på løp i 2014, og like mange skal være med neste sesong.
– Vi opplever at våre ansatte og samarbeidspartnere er veldig fornøyd med turene til Nürburgring. Her får man oppleve fart, spenning og internasjonal motorsport på nært hold, og vi ser at det skaper en motivasjon, samhold og ikke minst læring for de som er med på tur. Mye av det som kreves for å lykkes på racerbanen som teamarbeid, disiplin og konsentrasjon kan overføres til jobben i det daglige, forklarer Lorvik.
Dyktige folk i alle ledd
For å lykkes i langdistanseracing må alle på teamet gjøre jobben sin, og Møller Bil Motorsport imponerte i årets sesong med raske depotstopp, en sesong uten tekniske problemer, to pole positions og generelt svært sterk kjøring i løpene.
– I år vant vi to løp, og i begge løpene startet vi fra pole position og hadde kontroll på konkurrentene i hele løpet. Vi fikk også en tredjeplass og en fjerdeplass etter blant annet noen svært sterke forbikjøringer i høst, mens det var to løp hvor vi aldri kom til start på grunn av en krasj og tåke. Vi har nok hatt den raskeste førertrioen i klassen, forteller Schjærin.
Nytt i 2015 er at VLN blir en offisiell serie under paraplyen til det internasjonale bilsportforbundet FIA.
– Jeg tror ikke det kommer til å ha noen praktisk betydning for oss, men forhåpentligvis vil det gjøre at flere utenfor Tyskland får opp øynene for hvor bra VLN er. Allerede er VLN det største bilsportsmesterskapet i verden i antall deltakere med rundt 600 førere til start i hvert løp, og mange fabrikksteam stiller til start i flere av klassene. Vi har et snitt på 30 000 tilskuere på hvert løp, og VLN er godt kjent i Tyskland. Nå blir det kanskje større utenfor Tyskland også, avslutter Håkon Schjærin.
Foto Pål Henning Berg