Molly Pettit sikret 2. plassen i NTCC!

M_Pettit_13_okt
Ingenting var avgjort før den store finalen i både NTCC (Norweigan Thunder Car Championship) og DTC (Danish Thunder Car Championship). På Jyllandsringen i Danmark forrige helg kunne Molly Pettit og hennes mekanikere endelig slippe jubelen løs etter både tannproblemer og ødelagt mellomaksling på det første løpet.

 

-Etter en helt vanvittig smell i bilen på langsiden som tvang meg til å bryte, så var jeg sikker på at det hele var over og at 2. plassen i mesterskapet gikk tapt. Det at bilen stoppet 100m etter tidtakningen gjorde at jeg fikk fullført mer enn 75% av løpet og jeg fikk med meg poengene. Det kaller jeg ”flaks i uflaks”, sier Molly!

 

Rørramme, V8’ere og mye lyd er de viktigste stikkordene for denne tøffe enhetsklassen. DTC er toppklassen i Danmark og tiltrekker tusenvis av motorglade til hvert løp. 14 løp i Danmark og 4 løp i Norge har gitt Molly og teamet nok å henge fingrene i, men mest av alt god læring og forberedelser for sesongen 2014.

-Alle banene i Danmark har vært nye for oss, så i år har vi fokusert på å lære oss banen, bilen og å få jobbet med oppsett. Til neste år vet vi hva vi går til, sånn at vi kan være best mulig forberedt.

 

-Høydepunktet i år har nok vært gateløpet, Classic Race Aarhus som gikk av stabelen 17 mai helgen. Tropevarmen la seg over Skandinavia og det hele opplevdes som et mini – Monaco. Gateløp må være det ultimate for en racerbilsjåfør, med de små marginene og frykten som må overvinnes.

 

Jyllandsringen er Danskenes nasjonalbane, og helt klart en kjent bane for alle de danske teamene. En svært teknisk bane, som krever sin sjåfør for å hente de siste hundredelene. I den siste finalen forrige helg lå Molly 1 sekund pr runde bak den beste, noe hun er godt fornøyd med.

-Det er helt klart viktigst for teamet og meg at vi har noe å strekke oss til, og at vi ser at tidene går nedover. Gjennom hele sesongen har tidene gradvis gått nedover og vi har lært mye om både oppsett på bil, samt at jeg har kunne utvikle meg som sjåfør. Helt i toppen kjempes det på tusendeler, og det er der alle de små detaljene teller. Vårt mål i 2013 har vært å nærme oss de beste, og det har vi definitivt klart.

 

Molly ser også frem til å kjøre mer i Norge. Det planlegges flere runder i Norge neste år, og det er flere Norske sjåfører som har meldt sin interessere for klassen. Kanskje det går mot en Nordisk serie? Med 2. plassen i det Norske mesterskapet, flere gode plasseringer, økt lærdom, sterkere samhold og et tonn med motivasjon, skal det nå jobbes knall hardt med sponsorer for 2014, trening og å få bilen i topp stand til en ny sesong som er i gang igjen om nøyaktig et halvt år. Nylig har også Molly blitt ambassdør for Bilsportforbundets nye prosjekt, ”jenter i farta”. Målet med dette er å gi jenter i Norsk motorsport et samlingspunkt, der de kan dele erfaringer, opplevelser og samtidig gi støtte til hverandre og de som har et ønske om å bli en del av sporten. For å runde av sesongen 2013 er Molly, teamet og Mustangen på standen til AMCAR på Oslo Motorshow.

 

 

Foto: Dennis Risager