Møller Bil Motorsport ble nummer ti i lørdagens runde i det tyske langdistansemesterskapet VLN på Nürburgring Nordschleife.
-Vi er ikke fornøyd med resultatet, men tar med oss det positive som at bilen fungerte bra, samt at teamet og førerne gjorde en god jobb. Men vi bommet dessverre på dekkstrategien under de særdeles vanskelige forholdene, forklarer Håkon Schjærin som delte på kjøringen med Christian Krognes og Atle Gulbrandsen.
Nürburgring i den tyske Eifel-regionen er kjent for sitt lunefulle vær, og det slo til for fullt denne helgen. Regn, tåke, yr, opptørkende bane og enda mer regn preget hele helgen, og det var nesten umulig å forutsi hvordan være utviklet seg. Værmeldinger ble fulgt tett, men til tider var det sol og tørt på en del av banen, og sprutregn på en annen.
Dagen startet imidlertid bra for det norske Audi-teamet på den regnvåte banen, da Christian Krognes kjørte inn til den tredje beste tiden på kvalifiseringen i klasse SP3T for biler med 2,0 liters turbomotorer. Håkon Schjærin startet løpet, og hang greit med de beste selv om han ikke var fornøyd med festet.
-Før løpet ble vi anbefalt et nytt dekk, men dette viste seg å ikke fungere spesielt bra i praksis. Det var mye vann på banen, og jeg hadde fryktelig dårlig feste, forklarer Flisa-mannen.
Etter Schjærin tok Christian Krognes over, men det tok ikke mer enn tre runder før han kom inn i depotet for å sette på helt mønsterløse slicks. På dette tidspunktet hadde det nemlig sluttet å regne, og da er slicks det beste alternativet. Men etter bare noen minutter åpnet himmelen seg igjen, og da kom Krognes inn igjen for å bytte til regndekk, samt overlate førersetet til Atle Gulbrandsen. Under depotstoppet sluttet det imidlertid å regne igjen, og solen tittet frem over Nürburgring. Dermed ble det bestemt at Atle også skulle ut på slicks, og det så ut til å være smart den første runden, men så begynte det selvfølgelig å sprutregne igjen, slik at også Atle Gulbrandsen måtte inn en gang til for å bytte til regndekk.
Et kvarter før målgang ble også løpet rødflagget på grunn av kraftig regn og mange ulykker langs banen, og Møller Bil Motorsport ble til slutt nummer ti av 18 biler i klassen.
-Vi må være så ærlige å si at vi bommet på dekkstrategien i dag, men det var ekstremt vanskelig å forutse været. Men med fire depotstopp sier det seg selv at vi ikke kan matche de som bare hadde to depotstopp, forklarer Schjærin.
Med unntak av dekkstrategien fungerte imidlertid det meste bra for Møller Bil Motorsport. Bilen gikk bra, sjåførene gjorde en god jobb og depotstoppene var også effektive.
-Nok en gang imponerer mekanikerne våre, og spesielt gjestemekanikerne fra Møller Bil Trondheim, Møller Bil Kalbakken og Møller Bil Asker og Bærum har gjort en god jobb. Vi skal heller ikke glemme resten av teamet som jobber med hospitalty, og tar seg av alle gjestene og sørger for at det er mat på bordet til både gjester, mekanikere og sjåfører. Møller Bil Motorsport er en velsmurt og stor organisasjon, men vi må lære av våre feil og bli bedre på dekkstrategi ved skiftende værforhold senere.
Det neste løpet for Møller Bil Motorsport er årets siste VLN-løp om to uker. Også da er lengden på løpet fire timer, og den samme trioen som i dag skal kjøre.
Det var Kissling Motorsport med en Opel Astra som vant SP3T-klassen i dagens løp. Teamet Black Falcon med den helt nye Mercedes-Benz SLS GT3 vant løpet totalt, mens på en 61. plass totalt av de 180 startende finner vi Møller Bil Motorsport