Årets utgave av Shell Eco-marathon ble en dramatisk affære for de norske lagene fra NTNU og Høgskolen i Østfold. I konkurransen hvor vinnerne er de lagene som klarer å kjøre lengst på tilsvarende én liter drivstoff, får hver bil opptil fire forsøk på gatebanen. For å få forsøket godkjent, må bilen kjøre ti runder på under en
gitt tid.
Laget fra Høgskolen i Østfold møtte på flere uforutsette problemer underveis. Før start havarerte motoren på bilen «NG Sustain», og laget startet en desperat jakt etter en ny motor i Rotterdam. Utrolig nok fant studentene en tilsvarende motor som de hadde i sin bil. Under første forsøk måtte laget så bryte etter en runde på grunn av et brukket tannhjul, og igjen måtte studentene ut på leting etter nye deler. Da bilen til slutt virket til å fungere under andre forsøk – gikk den tom for drivstoff etter åtte runder, og måtte nok en gang bryte. Laget måtte derfor jobbe intensivt med å effektivisere bilen og finne metoder for å minske drivstofforbruket. På søndag klaffet endelig alt for Østfold, og under forsøk nummer tre fullførte bilen et særdeles verdig heat – til stor jubel og glede for laget OUC Shell Eco.
– Østfoldlaget imponerte virkelig i dag! Etter at de gikk tom for bioetanol under forsøket i går, gjorde de en rekke modifikasjoner og justeringer på bilen. I dag klarte de å kjøre tilsvarende 119,1 kilometer på én liter drivstoff, og det holdt til en stolt 7. plass i klassen for alternativt drivstoff. De har vist en enorm stå-på-vilje hele veien, og har klart å løse alle de utfordringene de har møtt på, forteller Alice Bergfall, Shells norske representant under årets Shell Eco-marathon i Rotterdam.
Høgskolen i Østfold er også selv meget fornøyde med resultatet.
– Dette har vært ekstremt nervepirrende, men vi er nå kjempefornøyde med hva vi har fått til. Vi har bygget en hel bil for hånd, etter sirkeløkonomiske prinsipper, og bilen vår er 100 prosent gjenvinnbar – noe vi har fått mye positiv oppmerksomhet for. At vi til slutt også fikk til et vellykket forsøk på banen er kjempeartig og en stor bonus, forteller Lill Michaelsen, prosjektleder for studentlaget fra Østfold.
Med Shell Eco-marathon får studentene overført teoretisk læring fra skolebenken til praktisk erfaring. Ifølge Johannes Gylseth, ingeniør på Østfoldlaget, har konkurransen bidratt til verdifull læring.
– Dette har vært en fantastisk erfaring, som jeg tar med meg for livet – og absolutt med videre inn i arbeidslivet. Bare det å måtte jobbe intensivt mot tidsfrister, å måtte løse uforutsette problemer og finne kreative løsninger under tidspress har bidratt til masse læring. Ikke minst har jeg lært at man aldri må gi opp, uansett hvor mørkt det ser ut. «No guts, no glory», avslutter Gylseth med et stort smil.
Teamet fra Høgskolen i Østfold består av Lill Michaelsen frå Sarpsborg, Elise Tinnan fra Glomfjord, Katrin Gjerdrum fra Eidsberg, Marius Baltzersen fra Ås, Johannes Gylseth fra Mo i Rana, Mathias Lindahl fra Fredrikstad, Per-Egil Ranum fra Fredrikstad, Fredrik Johannesen fra Fredrikstad og Robert Paasche fra Lørenskog.
Blandede følelser for NTNU
NTNU og teamet DNV Fuel Fighter hadde høye ambisjoner foran årets konkurranse. De hadde videreutviklet sin elbil i klassen Prototype fra i fjor, og bygget en helt ny hydrogenbil for klassen Urban Concept. Dessverre gikk ikke løpet helt etter forventningene for sistnevnte.
I likhet med laget fra Østfold, fikk laget fra Trondheim motorproblemer med sin nye bil i klassen Urban Concept. Dermed måtte de flytte over motoren fra deres andre bil i Prototype-klassen, men det å flytte en motor frem og tilbake mellom to biler er både vanskelig og tidkrevende.
– Det er veldig vanlig at studentlagene møter på utfordringer nå som bilene kanskje skal kjøre lengre enn de noen gang har forsøkt på tidligere. Laget fra NTNU har jobbet beinhardt denne helgen. Dessverre har vi hatt perioder med overskyet vær i Rotterdam, noe som ikke er helt ideelt for solcelle-panelene til Prototype-bilen deres. De endte uansett opp med en veldig respektabel ellevteplass i denne klassen, mens de dessverre ikke fikk noe tellende resultat med den nye Urban Concept-bilen. Uansett har de all grunn til å være stolte med egen innsats, de har tross alt bygd en helt ny bil på åtte måneder, forteller Alice Bergfall i Shell.
NTNU kjørte 482,5 km/kwh med sin Prototype, og klarte dermed ikke å forbedre fjorårets resultat med samme bil. Den splitter nye Urban Concept-bilen hadde laget enda større utfordringer med. Etter intensiv jobbing i verkstedet på finaledagen, ankom laget og Urban Concept-bilen banen helt på tampen av konkurransen klar for et aller siste forsøk. Denne gangen så alt til å fungere som det skulle, og bilen kjørte 6,5 ut av 10 runder før brenselcellen slo seg av og bilen måtte avbryte uten å ha fullført et eneste godkjent forsøk.
– Vi må innrømme at vi er svært skuffet nå. Spesielt når vi var så nære med å få det til. Vi har jobbet hver dag i åtte måneder med dette prosjektet, og vi hadde håpet på et bedre resultat. Men tekniske problemer kan skje, spesielt med en splitter ny bil – og vi har lært utrolig mye. Vi har lagmedlemmer fra sju forskjellige nasjoner som har samarbeidet meget bra underveis, og nå skal vi hjem for å analysere resultatene og evaluere. Vi håper nå å rekruttere et nytt lag for neste år, som kan bygge videre på det vi har startet. Bilene er utvilsomt bra, men de trenger nok litt mer finjustering, sier Myselie Nguyen som er prosjektleder for NTNU-laget.
Foruten Myselie Nguyen fra Trondheim, bestod laget fra NTNU av Emely Sjøsåsen fra Sandefjord, Andreas Øyehaug fra Høyanger, Simon Berger fra Oslo, Tom Dyrnes fra Mysen, Michelle Brenden fra Bodø, Magnus Buodd fra Larvik, Benjamin Halsøy fra Bergen, Hossein Neizan Hosseini fra Iran, Yoann Dolle fra Frankrike, Aleksander Sendrowicz fra Sarpsborg, Eirik Nordbø fra Maløy, Terje Mork fra Oslo, Ferdinand Solvang fra Drøbak, Andreas Øgaard fra Moss, Sigbjørn Kjensmo fra Bærum, Marius Hoffmann fra Tyskland, Jens Rief fra Oslo og Emil Edwin fra Trondheim.
Shell Eco-marathon er en global konkurranse som utfordrer studenter til å designe og bygge ultra-effektive kjøretøy, som så konkurrerer om å kjøre lengst på minst mulig drivstoff. Konkurransen har to kategorier; Prototype (futuristiske, strømlinjede kjøretøy designet for å redusere friksjon og maksimere effektivitet) og Urban Concept (konseptbiler som er tilpasset normale veier). Studentene kan også velge mellom syv forskjellige drivstofftyper.
197 lag fra 26 forskjellige land deltok i den 30. utgaven av Shell Eco-marathon Europe i Rotterdam. Flere verdensrekorder ble satt under årets konkurranse og rundt 50.000 besøkende kom for å se studentlagene konkurrere i energieffektivitet. Neste år flytter den europeiske utgaven av Shell Eco-marathon til London.