For første gang skulle det arrangeres NM i crosskart i Vikedal. Været viste seg fra sin beste side for de drøyt 50 førerne, som er rekord for en NM-runde på Vestlandet, og for publikum som hadde kremplasser og god oversikt over hele banen ved dette flotte anlegget.
Banen var av et slikt karakter at den tok ingen fanger. Gjorde førerne en feil, fikk de smake, og det fikk flere erfare den harde måten.
På karten til Petter Fjelstad knakk styringen i siste sving, noe som sendte ham med høy hastighet rett i autovernet. Karten ble vrak, men Petter er heldigvis like hel.
En annen som gikk i autovernet, var hjemmefører Hauk Hamre Hagen. Det gikk ikke så hardt ut over ham.
I 85-klassen har regjerende mester Lucas Waaler og fjorårstoer Nikolai Haldammen gått opp en klasse. Dermed var det tid for å la nye krefter slippe til. Og det var mange gode fighter denne dagen. Riktignok var det få som kunne gjøre noe med Ole Henry Steinsholt, som i nærmest overlegen stil utklasset de andre førerne. Ole Henry var eneste fører med full pott etter innledende omganger, og han fortsatte trenden inn i finalen der han satte konkurrentene skikkelig på plass.
Men det var derimot steinharde kamper om de resterende plassene.
Tobias G. Andersen kjempet en hard kamp mot Bjørn Cato Aarekol, Sindre S. Trøyterud og Markus gimle enger. Rekkefølgen inn til mål ble som overnevnte, men den mest glade av de tre var nok Bjørn Cato Aarekol som bor rett ved banen, og dermed kjørte inn til pallplass i det som nesten kan regnes som hans egen hage.
125 ccm
I 125-klassen ble det derimot langt jevnere om de aller gjeveste plassene.
Det var Jacob Lyseng som inntok pole, med Ola Nore jr. og Nikolai Haldammen ved sin side.
Men da starten gikk var det Nikolai, som kjørte sin første NM-runde i 125-klassen, etter flere sesonger i 85-klassen, som tok starten. Han ble derimot hardt presset av Ola Nore jr. og Even Heggelund.
Jacob lot disse fighte seg imellom og benyttet heller anledningen til å ta alternativsporet tidlig.
Mens Nikolai ledet nesten hele finalen og derfor utsatte alternativsporet til siste mulighet, kjørte Jacob Lyseng seg sakte, men sikkert opp gjennom feltet og opp forbi kamphanene som også hadde fått følge av Oliver Solberg.
Ola Nore forsvant ut av tetkampen i det han snurret i en sving og fikk stopp. Synd for Ola, som var med i den utrolige tette kampen som til slutt ble vunnet av Jacob lyseng, foran Even Heggelund og Oliver Solberg. Nikolai tapte tid i alternativsporet og ble med minste mulige margin henvist til den sure fjerdeplassen.
Imponerende kjøring av juniorene, som viste at det kommer til å bli knallhard fighting videre i sesongen om NM-seieren.
250 ccm
Til tross for at noen av fjorårets toppfører i 250 har forsvunnet til andre klasser ble de som fryktet en kjedelig 250-klasse gjort til skamme allerede i den første NM-runden i 250.
For det var kamphanene Aleksander Bjørnstad og Thomas Holmen, som i fjor kjørte 125, som skulle kjempe hardest.
Og hardt ble det. For både Thomas og Aleksander viste utrolig gode takter, men det var Thomas som kunne innta Pole, med Aleksander og danske Casper B. Larsen ved siden av seg som okkuperte første rekke i A-finalen.
Det var nærmest dødt løp mellom disse inn i første sving og det ble kontakt mellom Aleksander og Casper. Dette førte til at Aleksander mistet karosseriet på karten. Dette hindret ham derimot ikke i å fortsatt kjempe intenst mot Casper Larsen og Thomas Holmen. Aleksander tok ledelsen og holdt den hele veien igjennom, på tross av meget sterk motstand fra Thomas og Casper. Men, på grunn av mangelen på karosseri fikk Aleksander teknisk svartflagg, noe som utelukker ham fra finalen og plasserer ham på 9. plass. Utrolig surt for Aleksander, men meget gode nyheter for Thomas holmen, som vant løpet føre Martin Kongsli og Carl Henrik Lyche, som begge hadde kjørt strålende fra bakre startfelt, og kunne ta seg forbi Casper de siste meterne.
Også her var det fighter som tilsier at resten av sesongen skal bli meget actionfylt.
650 ccm
Med en gull-sulten hjemmefører, regjerende norgesmester i 250 og en gjeng med utrolig seierslystne førere ble 650-klassen en veldig tett fight om gullplassen.
Ludvik Einarsen hadde pole position som eneste fører med full pott. Ved siden av seg hadde han regjerende norgesmester i 250, Marius Vardeberg og svenske Jonathan Walfridsson ved sin side. Bak de igjen stod hjemmefører Ingve Andrè Srand, Jack Fjelstad og Kim Lorentzen.
Da starten gikk hadde Jonathan en helt utrolig start, hvor han først steilet så mye at han måtte gå av på gassen, men likevel klarte å hente seg inn igjen og komme først til første sving.
Jonathan dro litt i fra de andre som kjempet tett om plassene. Ludvik og Marius var de som kjempet tettest, og Ludvik gikk først på alternativsporet av de to. Han fikk da konkurranse av Pål Rye Smørsteen som kom veien via B-finalen.
Etter tre runder skjedde det verst tenkelige for Jonathan; forstillingen kollapser og han må bryte fra en meget sterk ledelse.
Dermed var det opp til Marius Vardeberg å sette opp tempoet for å få en god luke til Ludvik, og Pål som lå på hverandre som klegg i flere runder. Men de hadde holdt et utrolig tempo, for når Marius gikk i alternativsporet var det Ludvik som klarte å snike seg forbi med en halv kartlengde. Det så ut til at Ludvik fikk en liten luke til Marius, men i siste sving var det kun centimeter som skilte de to, som da fikk henholdsvis første og andreplass. Jack Fjelstad klarte å kapre tredjeplassen føre Pål Smørsteen som fikk en sterk 4.plass.
Hjemmefører Ingve Andrè Strand hadde en snurring i finalen og endte til slutt på en 7.-plass.
Nok en klasse som dermed viste at den kom til å bli meget konkurransedyktig. Vi følger med i spenning!