Den fjerde NM-runden i racing ble kjørt på Vålerbanen i helgen. 120 førere deltok og ble møtt av en typisk vekslende Våler-vær. Kvalifiseringer ble kjørt på våt bane, det første løpet på en nesten tørr bane og på søndag var det meget høy sommervarme!
Shortcar var den største klassen med 24 biler på banen. Sivert Johansen tok pole før Eirik Løvåsen og regnspesialist Tomas Rosemark. Det første løpet ble vunnet av Tommy Johansen knapt foran Kongsten og Martin Haugberg. I den andre runden vant Kongsten før Johansen og Martin Haugberg, etter noen endringer i feltet under løpet.
Seven-klassen tilbyr anstendig underholdning og mange fine kamper, men sluttresultatet var det samme. Den utrolig raske junioren Kevin A. Aabol tok pole og vant det første løpet rett foran Elling Sebastian Aarvik og Ådne Halstenrud. I det andre løpet snur man som kjent på de første syv førerne, og dette betydde at vi fikk se et svært spennende løp. Jørn Martin Aalerud tok ledelsen, og han beholdt den nesten halvparten av løpet før han ble passert av flere førere etter at han endte opp utenfor banen. Heidi Frydenhaug gjorde sitt livs løp og ledet helt til hun kunne passere en konkurrent i sjikanen. Hun kom litt feil og skled ut. Oskar Andre Sandberg utfordret Aarvik i første sving, men begge skled ut. Til slutt ble det igjen Aabol som vant, fulgt av Daniel Birch Nordgaard, som endelig ser ut til å ha sortert ut bilen sin. Aalerud kom på tredje. Aabol vant dermed også juniorklassen, begge ganger foran Aleksander B. Nordgaard og Jeanette Malm.
I heatet med klassene GT3 & GT4 tok Bjørn Tvedt pole position. Han ledet lørdagens løp og så ut til å være på vei mot en klar seier. Men på siste runde tok han igjen og skulle passere førere med en runde. Da mistet han ledelsen. André Falkenhaug satset alt på ett kort og kastet seg på innsiden i den aller siste svingen. Dessverre bremset han for sent og han traff Tvedt som fløy ut i grusen. Falkenhaug vant dermed løpet foran Aleksander T. Schjerpen og John B. Roligheten. Falkenhaug var ikke sen til å be Tvedt om unnskyldning og han hadde også litt reservedeler å dele med Tvedt slik at han fikk bilen klar igjen til andre løp. I GT 4 hadde Arild Riise endelig sortert ut sin Volvo og han vant sitt første løp! Molly Pettit kom andre og Finn Bjørn Vegem kom på tredje.
Det andre racet tok Tvedt tilbake ledelsen, men bak ham snurret Roligheten og traff Bjørn Olaf Wiik. Begge ødela sine radiatorer. På den andre runden snurret både Tvedt og Steffen André Feet da de kjørte ut av vannsøl fra Roligheten og Woiiks biler. Tvedt klarte å komme seg ut av grusen og kjørte til depot. Han trodde det hadde skjedd noe med bilen, men da han hørte at det var vann på banen, løp han bort igjen og begynte en formidabel førerprøve! I mellomtiden hadde Falkenhaug tatt ledelsen, men han ble snart utfordret av Schjerpen, som tok over. Schjerpen var virkelig på ballen, for Falkenhaug kunne ikke holde tritt. Schjerpen vant med 13 sekunder foran Falkenhaug, men kanskje enda mer imponerende var at Tvedts kjørte i mål som tredjemann, bare 19 sekunder bak vinneren! I GT 4 gjorde Riise et nytt jevnt løp, og han vant igjen. Bak ham rettet investeringer, men Lars Faale tok andreplass til slutt, og Pettit kom på tredje.
I løpet for GT1 og 2 var ikke så mange deltakere. Haavard Lien tok pole i kjent stil foran Roger Hermansen, men i løpet ble rollene snudd. I GT2 vant Frode Alhaug med over en runde foran Per Arne Lunde og Pål Berg. I det andre løpet ledet Lien stort, men han fikk problemer med motoren, så han måtte bryte da 20 av 25 runder hadde blitt kjørt. Roger Hermansen hadde vært ute av banen en tur og var langt bak Lien, men fikk seieren i gave. Først over målstreken var Alhaug som vant GT2 foran Are Ourom og Jørgen Skau.
I Formula Basic åpnet Racing Star Challenge-vinner Robin Friskopps best. Han var raskest i både trening og kvalifisering. Løpet var som vanlig en spennende affære der vi så endringen i ledelsen flere ganger. Robert Smith har virkelig blomstret i år, og han kunne rutinemessig holde unna på slutten og vinne med mindre enn et sekund foran Joakim Trinerud Rognlien og Tommy Østgaard. Friskopps bomgiret, spant og måtte kjøre opp fra sisteplass til sjetteplass i mål. I det andre racet tok Rognlien starten, men Svensson kunne raskt svare og han klarte å bygge et gap til resten av feltet. Det var desto mer spennende bak ham. En gruppe på fem førere kjempet hardt for posisjoner. Største bragd stod Mathias Hansen foran, som spant i starten av løpet, men likevel avanserte til tredjeplass i mål, bare 0,3 sekunder bak Ida Granegärd som kom på andreplass!
Mye som skjer i Formula Basic akkurat nå. Denne helgen mønstret man årets største startfelt. Bard Bergsjø hadde lånt ut en bil til vinneren av NMKs sommercup i karting, Glen R Granum. Han har kjørt Formula Yamaha i år og etter to løp i Kongsberg og to på Hønefoss stod han som vinner av cupen. Han har også vunnet NM på Rudskogen i år.
Olav Opås sin gamle bil har fått et nytt hjem. Mads Emil Siljehaug er navnet på den nye eieren. Han kommer fra karting ikke hvor han har kjørt KZ2 i Norge, Sverige og Italia. Han var en ekte friskus som satset friskt og han besøkte sandfellene ved flere anledninger i det beste Schanche-stil. Til tross for dette, tok han seg til slutt inn til femteplass i det første løpet!
Den nye Camaro-klassen NTCC var med og der sikret Ronny Vestengen seg pole foran Marius Fjeld og Bjarne Nordal. I det første løpet vant Stein Fredric Akre før Marius Nakken og Vestengen. I det andre racet tok Vestengen starten, men Akre og Nakken tok seg snart forbi. Vestengen satset litt for hardt for å henge med og kjørte ut. Akre vant det andre løpet foran Nakken og Nordal.
De historiske racerbilene er delt inn i flere klasser, og også i to forskjellige heat, men i kvalifiseringen kjørte alle 30 på banen samtidig! Holm Jacob Matheson var klart raskest av alle med 4,4 sekunder ned til Rune Rødset. Det var både regn, sand og olje på banen som gjorde det veldig vanskelig å sette en god tid. I den første av de historiske heatene kjørte eldre og mindre biler i klassene E, F & G. I det minste heatet for E & F vant Mads Gjerdrum foran Yngvar Ekorrness og Egil Alver. Rekkefølgen var nøyaktig den samme, selv i andre heat. I klasse G opp til 1300cc vant Vegard S Mære foran Morten Chr. Schønheyder og Thore Songe-Møller. I andre heat vant Mære igjen, nå før Tormod Langli og Heidi Akre. I E & F over 1300 cc, var det bare Per Fjeld som tok det til mål i det første løpet. I andre vant Jan-Hroar Bjørklund før Vidar Østbråthen og Leif Kindseth. Klasse G 1300 cc ble vunnet av Olav Rygge foran Atle Ramberg og Morten Larsen i den første, og den andre vant Rygge foran Ramberg og Knut Chr. Hallan. Til slutt, i den nyeste klassen av biler mellom 1972-1976 vant Holm Jacob Matheson foran Rune Rødset og Aiman Timraz i begge løpene.