Elektriske biler er på vei mot punktet der de kan sette raskere rundetider enn petroleumsbiler i bilsport. Nå kan nordmenn bli først til dette vendepunktet
-Det er faktisk ikke akselerasjonen som imponerer mest med denne bilen, sier teamsjef i Holten Motorsport AS, Svein Bjarte Holten.
-Det er derimot motorbremsen som gir en stabil inngang til svingen fulgt av et jevnere pådrag som gir en mer tidseffektiv utgang.
Holten har prøvd den nyinnkjøpte rallycrossbilen ved fabrikken i Wien og ser muligheter for å komme ned på rundetider som er raskere enn bilene som i dag benyttes i VM.
– Og vi har førere som er klar til å hjelpe oss med det sier Holten. Han forteller videre at utsikten til bedre pålitelighet også gir stor verdi; Motorhavari koster både penger og poeng uten å tilføre noe som helst for hverken fører eller publikum.
Holten Motorsport er vel etablert i norsk motorsport og er hjemmehørende i Vindafjord nord i Rogaland. Holten Motorsport AS skal ha driftsansvaret for bilen mens en etablert samarbeidspartner, investeringsselskapet Ing. Nils Reimers AS står som eier av bilen.
-Dette gir oss unik innsikt, sier innehaver Nils Reimers.
-Drivlinjen i denne bilen er 3. og nyeste revisjon fra STARD (Stohl Advanced Research and Development) i Østerrike, regnet fra Manfred Stohl sin første prototyp i 2010. Kapasiteten og effektivitet har utviklet seg formidabelt på denne tiden. Energigjenvinning og ladning er sentrale utviklingsområder. Det er viktig å ha mest mulig kraft tilgjengelig til siste runde. Utviklingen som nå skjer i motorsport kommer dermed til å ha stor industriell verdi. Med denne bilen som laboratorium så får vi mulighet til å arbeide med utvikling av flere komponenter. Enten direkte eller gjennom samarbeid sier Reimers.
Bilen skal leveres rundt 17. desember. Første løp ser ut til å bli Belgia (Spa) i April.
Les også: https://www.fiaworldrallycross.com/article/10520/holten-motorsport-becomes-first-projekt