Møller Bil Motorsport ble sett på som utfordrere foran dagens runde i det tyske langdistansemesterskapet VLN på Nürburgring. Men det norske racingteamet satte de fabrikksstøttede teamene på plass og tok en overbevisende seier!
-Dette er en av de beste seirene i min karriere, og nok en gang en ordentlig teamseier for Møller Bil Motorsport, sier teamsjef og sjåfør Håkon Schjærin, som har vunnet mange løp i det ultratøffe VLN-mesterskapet siden han startet å kjøre billøp på Nürburgring Nordschleife i Tyskland på midten av 90-tallet.
Dagens seier var imidlertid spesiell for Schjærin, som også er den tekniske hjernen bak Møller Bil Motorsports Audi TT. For de tekniske løsningene viste seg i dag å fungere så bra at det norske racingteamet slo storfavorittene, som kjører med fabrikksbiler fra Volkswagen og Audi.
At det skulle bli en bra dag var tydelig allerede på kvalifiseringen hvor Christian Krognes imponerte med den fantastiske rundetiden 08.50, som er den raskeste rundetiden oppnådd med Møller Bil Motorsports Audi TT noen gang. Dette holdt til andre startposisjon i klassen, for Krognes ble faktisk slått av seg selv! Christian Krognes kjørte nemlig på to biler denne dagen, og satte også pole position i klassen med tiden 08.46 i en Volkswagen Scirocco.
Krognes startet løpet for Møller Bil Motorsport, og forsatte sitt imponerende tempo, og klarte også en rundetid på 08.50 i løpet. Krognes gikk forøvrig rett i tet og dro i fra resten av feltet. Så tok Atle Gulbrandsen over, som fortsatte å øke forspranget til resten av feltet. Så var det Håkon Schjærins tur, som kjørte fortere enn han har gjort noen gang med flere runder under ni minutter.
Men det skulle bli særdeles spennende mot slutten, for det teamet som nå var på andreplass var nettopp LMS med en Volkswagen Scirocco – og med Christian Krognes bak rattet. Men Håkons gode tempo gjorde at Krognes ikke maktet å ta igjen TT’en, og dermed kunne Møller Bil Motorsport kjøre inn til en overbevisende seier i den tøffe klassen for biler med 2,0 liters turbomotorer – og en sterk 23. plass totalt blant de 200 bilene som stilte til start. Opels satelitt-team, Kissling, ble nummer tre i klassen med Audis fabrikksteam, Raeder, på en fjerdeplass.
-Langdistanseracing er først og fremst en lagidrett, og alt må stemme for å vinne. Og alt stemte i dag. Depotstoppene våre var perfekte, og mekanikerne gjorde en strålende jobb. Husk at vi har med gjestemekanikere fra Møller Bil, som aldri har vært mekanikere på billøp før, men likevel har vi noen av de raskeste depotstoppene og det sier ikke så rent lite om hvor flinke mekanikerne våre er, sier Håkon Schjærin.
Rundt tretti gjeste fra Møller Bil kunne sprette champagnen for seier i årets første løp for Møller Bil Motorsport. Neste utfordring er det berømte 24-timersløpet på Nürburgring den 25. og 26. juni.