Norske Rallyførere og kartleser var til de grader med på å prege helgens EM-runde i Sverige. Mest av alle, Eyvind Brynildsen og Jørn Listerud, som totalvant løpet etter en uhyre jevn og spennende duell i Värmlands skoger.
Det var gøy å være norsk i Värmland i helgen. I tillegg til Brynildsens seier endte Frank Tore Larsen/Lars-Håkon Lundgreen på 5.plass, mens Mads Østberg/Lucas Karlsson kjørte inn til 8.plass i EM-løpet Bauhaus Royal Rally of Scandinavia. Det ble også kjørt en runde av det svenske mesterskapet parallelt, og der ble det suveren seier til Dennis Rådström med norske Sunniva Rudi i kartleserstolen.
Etter åpningsseremoni og en kort åpningsetappe på torsdag kveld, ble det kjørt åtte fartsetapper på fredag. Blant annet den kjente Colin’s Crest. Det skulle snart vise seg at de norske så absolutt var med på sette rød, blå og hvit farge på det hele. Etter at sju fartsetapper var unnagjort ledet Brynildsen/Listerud med sin Toyota Yaris Rally2. De var 3 sekunder foran Østberg/Karlsson, mens Larsen/Lundgreen var på 4.plass, 4.7 sekunder bak. Innimellom de tre norske befant halvnorske Isak Reiersen seg på 3.plass, 3.3 sekunder bak Brynildsen. Det var altså kun 4.7 sekunder som skilte de fire beste etter nesten 38 minutters kjøretid.

Så skulle dessverre Mads Østberg få en punktering på SS8 og et tidstap på 35 sekunder. I tillegg hadde finske Roope Korhonen fått opp et hølyt tempo i sin Toyota og da ni etapper og fredagen var ferdigkjørt hadde han tatt over tredjeplassen bak Brynildsen og Reiersen. Frank Tore Larsen og hans VW Polo var fortsatt på 4.plass, 8.6 sekunder bak Brynildsen.
Mads Østberg, som vant hoppkonkurransen på Colin’s med 43 meter, var på 8.plass, 40 sekunder bak Brynildsen.

Henning Solberg, med belgiske Stephane Prevot i kartleserstolen fikk to minutters tidstillegg for å ha feil dekk på fredag og var nede på 18.plass foran lørdagens avslutning.
På lørdag var det nye fire etapper som ble kjørt to ganger, og tetkampen skulle fortsatt være svært jevn. Før siste etappe, Power Stage, ledet Brynildsen med 7 sekunder til Reiersen, mens Korhonen var 02. sekund bak Isak. Andrea Mabellini hadde tatt seg forbi Frank Tore Larsen og holdt 4.plassen, 2 sekunder foran Frank Tore på 5.plass. Mads Østberg lå fortsatt på 8.plass.
Power stage ble vunnet av Korhonen, og han tok dermed andreplassen fra Isak Reiersen, men Eyvind Brynildsen kunne ingen gjøre noe med. Men det var kun 4.9 sekunder som skilte Brynildsen og Korhonen til slutt, mens Reiersen var 9.6 sekunder bak. Frank Tore endte på 5.plass, 25.2 sekunder bak vinneren.

Mads Østberg endte på 8.plass, mens Henning Solberg sluttet på en 17.plass.Henning ble forøvrig vinner av klassen ERC Masters, som er en egen klasse for førere over 50 år! Østberg ligger på en 3.plass sammenlagt i EM etter tre runder, bak Korhonen som leder og Miko Marczyk.
Den svensk/norske duoen Calle Carlberg og Jørgen Eriksen valgte å stå over EM-løpet i Sverige ettersom det ikke talte med i junior-EM. Men til tross for at de ikke startet, ligger de to fortsatt på en andreplass i EM i Rally4-klassen bak Victror Hansen fra Sverige.
Årets utgave av den svenske EM-runden hadde start- og målseremoni på Stora Torget i Karlstad slik det var i Rally Sweden i «gamle dager». Under målseremonien på lørdag kveld var det NBFs generalsekretær Hallgeir Raknerud som hadde æren av å overrekke Eyvind Brynildsen og Jørn Listerud de synlige trofeer på at de ble vinnere av årets Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.

I Rally4-klassen dominerte Herman Lie-Nilsen/Thea Turvoll Lien og Marius Solberg Hansen/Erik Storø. Solberg Hansen ledet klassen etter fredagens kjøring, kun 6.7 sekunder foran Lie-Nilsen. Svenske Victor Hansen var på tredjeplass.

På lørdagen holdt Lie-Nilsen høyt tempo, og med unntak av Power Stage, var han raskere enn Solberg Hansen på alle etappene og i mål var han først, 19,1 sekunder foran Marius Solberg Hansen.
SM-runde
Parallelt med EM-løpet ble det også kjørt en SM-runde der det også var norsk deltakelse. Sunniva Rudi er fast i kartleserstolen i Dennis Rådströms Toyota Yaris Rally2, og de skulle vise seg å være suverene i SM-løpet. De vant samtlige ni fartsetapper som inngikk i SM, og var 25.4 sekunder foran Kalle Gustafsson/Tom Törngren i Ford Fiesta.
Petter Fausko med Steve Røkland som kartleser i sin Skoda Fabia endte på 8.plass i 4WD-klassen.

Anders Kjær og Veronica Engan stilte også med sin Toyota Corolla i 2WD-klassen. De endte på en 4.plass i denne klassen, og var noe mellomfornøyd med det. De slet litt med riktig oppsett av bilen, og var 39 sekunder bak klassens vinner, Patrik Flodin i Volvo 940. Det var en stygg avkjøring i denne klassen på siste etappe, slik at den ble strøket og dermed var det åtte etapper som ble tellende for 2WD-klassen. Totalt lå Anders og Veronica på en 9.plass etter de åtte etappene.
Dave Eggum/Martin Erdmann endte på 14.plass i 2WD med sin Volvo, mens Martin Nygård/Jørgen Eriksen kjørte inn til 25.plass i BMW.
