Etter en lengre og planlagt pause i årets racingprogram, stilte Christian Krogne (24) som vanlig i LMS Engineering’s Audi TTRS på legendariske Nürburgring Nordschleife ved årets femte løp i det tyske langdistansemesterskap i racing. Sammen med teamkameratene Stefan Wieninger og Georg Niederberger jaget Hamar-gutten årets første seier, og helgen startet på best tenkelige måte med raskeste rundetid under kvalifiseringen.
Krognes satte en tid som var i overkant av syv sekunder raskere enn nærmeste konkurrent på den 25 kilometer lange banen, og var svært godt fornøyd etter endt kvalifisering.
«Bilen fungerer strålende, og vi har alt å vinne under løpet. Vi har virkelig jobbet hardt gjennom hele forsesongen med å få bilen til å gå slik vi ønsker, og vi kommer stadig nærmere målet. Den er enda ikke perfekt, men det er en klar forskjell fra noen måneder tilbake»
Krognes startet løpet, men mens banen hadde vært fri for vann under kvalifiseringen kom stadig dårligere vær over den legendariske tyske banen. Når starten gikk sto både Krognes og konkurrentene på mønsterløse dekk mens regnet pøste ned. Den innledende delen av løpet ble dermed alt annet enn enkel for startfeltet, hvorav Krognes ledet inn i første sving.
«Jeg fikk en god start, men ettersom banen var delvis våt valgte jeg å kjøre med litt mer marginer enn vanlig. Tre av konkurrentene mine hang på meg den første runden, og under de gjeldende forholdene ble det egentlig snakk om å bare holde roen og forsvare meg helt til forholdene bedret seg»
Midtveis i den andre runden ble i midlertidig Krognes påkjørt bakfra av en konkurrerende bil, og deler av den bakre skjermen ble dyttet inn i det venstre bakhjulet.
«Cockpiten ble umiddelbart fylt med blå røyk, og en stund var jeg helt sikker på at dekket ville gå i filler. I tillegg jobbet jeg hardt for å holde de tre konkurrentene bak meg, så det var en rar kombinasjon å kjøre med. Til slutt brakk i midlertidig delen som berørte bakhjulet mitt, og jeg kunne gi ordentlig gass igjen»
Med jevnere værforhold tok Krognes raskt tid fra konkurrentene, og da Hamar-gutten gikk inn i pit for å bytte med teamkameraten Georg Niederberger var avstanden oppe i om lag 30 sekunder. Niederberger gjorde også sakene sine svært bra ute på banen, men kunne ikke hindre et konkurrerende Audi-team i å ta seieren da han måtte fylle bensin én ekstra gang mot slutten av løpet.
«Etter å ha ledet løpet helt til det gjensto bare ti minutter, så føles det naturligvis surt å komme i mål som nummer to. Vi har i midlertidig svært god fart, og med pole position og løpets suverent raskeste rundetid, så ser jeg svært lyst på løpene som kommer. Når vi i tillegg kommer i mål som nummer åtte totalt av over 150 biler, så viser det bare hvor høyt nivået i klassen er – og at alt må stemme for at en skal vinne. LMS har gjort en fantastisk jobb med bilen i år, og det er jeg sikker på at vi skal klare å konvertere om til nye topplasseringer senere i sesongen»
Det neste løpet i årets tyske langdistansemesterskap i racing tar sted den første helgen i august, og Krognes vil også da stille for LMS Engineering i klassen for to-liters turbomotorer.