Møller Bil Motorsport satser videre i det tyske langdistansemesterskapet VLN, og har gått til innkjøp av en helt ny Audi TT.
Møller Bil Motorsport har deltatt i det tyske langdistansemesterskapet i asfaltbaneracing, VLN, som arrangerer alle sine løp på legendariske Nürburgring, siden 2008. Nå har det norske racingteamet bestemt seg for å satse videre, og stiller til start med en helt ny bil.
– Vi fortsetter i den samme klassen som tidligere, men nå stiller vi til start med en helt ny og fabrikksbygget bil fra Audi. Dette er et råskinn med en to liters turbomotor med rundt 350 hestekrefter og en vekt på rett over et tonn, sier en entusiastisk teamsjef Håkon Schjærin.
Selv om det norske racingteamet fortsatt skal kjøre en Audi TT i klassen SP3T, er det mye som skiller den nye bilen fra den gamle.
– Den nye bilen er mye bredere, og mer profesjonelt bygget. De siste par årene har vi ikke hatt en bil som kunne matche de raskeste bilene i vår klasse, men det håper vi at vi kan med denne bilen.
Møller Bil Motorsport har vært en suksess siden starten i 2008, hvor en rekke ansatte fra både Møller Bil og samarbeidspartnerne har vært med til Nürburgring, både for å lære og la seg inspirere av racing på verdens råeste racerbane.
– Vi har svært gode erfaringer med racingteamet, og er veldig fornøyd med hvordan dette organiseres både i forhold til teknisk personell fra Møller Bil, hospitality og det sportlige. Derfor viderefører vi nå satstingen, sier direktør hos Møller Bil, Arne Lorvik.
Samme sjåfører og mekanikere
I tillegg til å være teamsjef, fortsetter Håkon Schjærin fra Flisa som en av sjåførene sammen med Atle Gulbrandsen fra Hamar og Kenneth Østvold fra Ottestad. Samtidig fortsetter det tekniske teamet med mekanikere fra ulike Møller Bil-verksteder i Norge.
– Vi har svært flinke mekanikere fra Møller Bil, både den faste staben og de nye gjestemekanikerne som er med hver gang. Derfor var det en selvfølge at vi skulle fortsette med denne løsningen. Når vi nå også bytter teknisk samarbeidspartner i Tyskland har vi stor tro på at vi kommer til å unngå mye av de tekniske problemene vi har slitt litt med de siste årene, forklarer Schjærin.
Den nye bilen er bygget av Audi i tett samarbeid med Raeder Motorsport. Det blir Raeder Motorsport som kommer til å ha ansvaret for bilen mellom løpene, men det er Møller Bil Motorsport med Møller Bil sine mekanikere som gjør hele jobben under løpshelgene, slik at teamet er helnorsk som tidligere.
– Raeder Motorsport er den beste samarbeidspartneren vi kunne ha fått. De er utrolig profesjonelle, og vi gleder oss til å starte samarbeidet med dem.
Vil fortsette suksessen
Møller Bil Motorsport har vunnet løp i VLN-mesterskapet i 2008, 2010 og 2011, og håper å fortsette suksessen de to neste årene.
– Vi har kanskje hatt den raskeste førertrioen i vår klasse, og med en ny bil håper vi å kunne prege løpene og kanskje hale i land en og annen seier. Men som tidligere skal vi kun kjøre omtrent halvparten av løpene i mesterskapet, og kommer således ikke til å kjempe om en sammenlagtseier. Det som er viktig for oss er for det første å gi Møller Bil sine ansatte og gjester en god og lærerik opplevelse på Nürburgring, og for det andre ønsker vi å fullføre så mange av løpene som overhodet mulig. Klassen vi kjører blir bare sterkere og sterkere for hvert år, og vi gleder oss til å ta opp kampen mot de beste med vår nye bil, sier Schjærin.
VLN, som står for ”Veranstaltergemeinschaft Langstreckenpokal Nürburgring”, består av ti løp med en varighet på mellom fire og seks timer. Rundt 200 biler fra mange forskjellige klasser stiller til start i hvert løp, og på hver bil er det flere førere som deler på kjøringen. Klassen Møller Bil Motorsport kjører, SP3T, er stort sett den største klassen i antall biler, og regnes også som en av de desidert vanskeligste å vinne i hele mesterskapet.
Alle løpene går på verdens lengste racerbane, den 25 kilometer lange Nürburgring Nordschleife, og i snitt er det 30 000 tilskuere på hvert løp.
– VLN er fortsatt ikke så kjent i Norge, men vi snakker altså om et av verdens største bilsportsmesterskap i antall deltakere, og en utrolig profesjonell serie hvor vi ser flere og flere rene fabrikksteam for hvert år. For Møller Bil Motorsport har det vært helt uaktuelt å vurdere noe annet mesterskap enn dette for vår videre satsing.
Motivasjon og opplæring
Den landsdekkende forhandlerkjeden Møller Bil bruker racingteamet aktivt som motivasjon og læring for de ansatte. I tillegg jobbes det tett med samarbeidspartnere som Continental, Castrol, Würth, Enter Forsikring, Volkswagen Møller Bilfinans, Europcar og Ferskvann Reklamebyrå.
– Tilbakemeldingene fra de ansatte hos oss og våre samarbeidspartnere som er involvert i prosjektet er strålende, og vi gleder oss til å ta med oss mange nye ansatte og gjester til Nürburgring i 2013, sier Arne Lorvik.
Møller Bil Motorsport starter testingen allerede i mars, og det første løpet blir27. april.