Etter å ha blitt påkjørt allerede i første sving i det sjette løpet i serien, må Krognes og resten av teamet vinne de resterende rundene i det tyske langdistansemesterskapet for å ha noen mulighet til å nå målet om en sammenlagtseier.
Under helgens løp gjorde teamet jobben og foran 30.000 tilskuere tok de sin femte klasseseier for sesongen etter iherdig innsats fra samtlige i LMS Engineering. Løpet ble nemlig alt annet enn en parademarsj for Krognes og hans stallkompiser Andree og Brinkmann, da bremsene fungerte svært dårlig under hele løpsdistansen.
-Dette ble en spesiell dag for oss, og jeg har faktisk aldri tidligere kjørt under liknende forhold. Under oppvarmingsrunden kjente jeg at vi manglet mye trykk i bremsesystemet, noe som førte til at vi måtte pumpe bremsepedalen flere ganger før hver eneste sving under hele løpet for å ha noe bremsekraft, sier Krognes.
Krognes startet løpet fra første startposisjon for tyskbaserte LMS Engineering i deres VW Scirocco GT24, og som vanlig stilte de til start i klassen for to-liters turbomotorer. Bremseproblemene var i midlertidig ikke det eneste av vanskeligheter teamet opplevde denne lørdagen, da de regelrett ble torpedert av banen under kvalifiseringen tidligere på morgenen.
-Skadene på bilen var ganske omfattende etter krasjen, men vi har et imponerende mekanikerteam som under voldsomt tidspress skiftet ut nærmest alt i forstillingen på under førti minutter. Dette holdt akkurat til at jeg fikk satt én runde som var god nok til første startposisjon i vår klasse, nesten ti sekunder foran vår nærmeste konkurrent. I ettertid kan det tenkes at de påfølgende bremseproblemene under resten av løpet var et resultat av skjulte skader i hjul-opphenget etter krasjen.
Med bremse-vanskene måtte teamet rette mer fokus mot å komme seg trygt gjennom løpet enn vanlig, noe som gikk utover rundetidene. Konkurrentene var derfor aldri langt unna under de første passene, men da de én etter en møtte trøbbel lettet trykket noe for det tyskbaserte teamet.
-De første rundene var spesielt vanskelige da jeg aldri helt visste hvor mye bremsekraft jeg hadde til rådighet, men med tiden fikk jeg etablert en forholdsvis god rytme som også gjorde at jeg kunne kjøre med gode marginer. Derfra og inn gjorde alle en perfekt jobb, og mine teamkompiser fortsatte den gode trenden. Alle kjørte jevne og sterke rundetider uten å ta unødvendige sjanser, og til slutt vant vi altså med god margin»
Det gjenstår fortsatt tre løp i det tyske langdistansemesterskapet, og teamet må vinne alle dersom målet om en sammenlagtseier i VLN mesterskapet skal bli virkelighet.
-Vi vet at vi er sterke, så dersom vi ikke møter store tekniske utfordringer eller andre uhell så er sjansen for en totalseier absolutt til stede. Forrige løp viste i midlertidig hvor små marginene er mellom å vinne og å bli stående etter en krasj, så vi må ta det hele løp for løp og fokusere på oppgavene fremfor resultatene» – avslutter Krognes.
Neste løp i det tyske langdistansemesterskapet går den siste helgen i august, hvor Krognes på nytt stiller til start med LMS Engineering i deres VW Scirocco GT24.