Møller Bil Motorsport kjørte inn til sin andre strake seier i TCR-klassen under lørdagens VLN-løp på Nürburgring Nordschleife.
Det norske Audi-teamet er virkelig i flytsonen om dagen, og har så langt hatt en meget god sesong. Det startet med en tredjeplass i april, før det ble andreplass i juni. I august gikk teamet så helt til topps i det årlige sekstimersløpet, og nå gjentok de bedriften med å vinne lørdagens firetimersløp på den 24,4 kilometer lange banen.
-Dagens løp var helt perfekt for oss. Vi startet i pole position etter nok en knallsterk runde av Kenneth Østvold på kvalifiseringen, og vi viste også i løpet at vi var raskest, forteller teamsjef Marius Misfjord.
Kenneth Østvold hadde en god start, og opparbeidet seg raskt en stor ledelse til de andre bilene i TCR-klassen. Men ettersom konkurrentene gikk inn til sitt første depotstopp etter åtte runder, unngikk de en rekke ulykker som skjedde på den niende runden. Dette tapte Møller Bil Motorsport mye på, og da Håkon Schjærin kjørte ut fra depotet på runden etter, hadde han plutselig Opel Astra’en til Lubner Motorsport hakk i hel. Schjærin kjørte jevnt med Opel-sjåføren gjennom hele stintet, selv om tyskeren kom seg forbi ved å bruke dragsuget på den lange rettstrekningen.
Da det var klart for det andre depotstoppet viste mekanikerne til Møller Bil Motorsport nok en gang hva de er lagd av, og takket være et kortere depotstopp en konkurrentene kunne Atle Gulbrandsen kjøre ut på banen med en relativt stor ledelse. Nå hadde Lubner Motorsport fått problemer, og det var Nürburgring-instruktør Any Gülden i en Seat Leon som lå på andreplass. Men Gülden tapte på hver eneste runde til Atle Gulbrandsen, som kunne kjøre inn til en soleklar seier.
-Vi har vist eminent kjøring i dag. De tre raskeste rundetidene i TCR-klassen tilhørte oss. Dessuten gjorde mekanikerne en helt avgjørende jobb da de var så raske under det andre depotstoppet. Helt perfekt, avslutter Misfjord.
Det neste løpet for Møller Bil Motorsport er den 22. september.
Resultater TCR:
1: Møller Bil Motorsport, Audi RS3
2: Mathilda Racing, Seat Leon Cupra
3: FEV Racing, Seat Leon Cupra
—
Foto: Pål Henning Berg, Ferskvann Reklamebyrå