Oppdatert 27.01.2023
Rallycrosseksjonen har sett på flere muligheter for å gjøre Bakkeløp mer attraktivt, først og fremst med tanke på antall deltagere, men også for publikum. Det har blitt sett til Europa hvor man kjører bakkeløp med mange flere klasser enn det vi har i Norge.
Det er derfor bestemt at det i 2023 blir mulig å kjøre Bakkeløp med mange flere typer biler enn tidligere.
Også i rallycrossklassene har det blitt gjort en endring hvor 2 og 2 klasser har blitt slått sammen. Dette i tråd med f.eks. klassen for Rallybiler med tohjulstrekk. Seksjonen har også sett på alle resultater for de klassene i 2022 og ser at resultatlistene ville gitt en god blanding av biler fra de klassene det gjelder.
Appendix K
NBF ønsker å tilrettelegge før økt deltakelse for Historiske Appendix K biler.
Håpet er nok biler pr klasse, slik at man kan oppnå NM status.
Et viktig premiss for raskere å oppnå nok biler pr klasse, er å opprette kun to Appendix K klasser, kun fordelt på kubikk.
- Appendix K biler gruppe 1 til 4, samt Gruppe A og Gruppe N kan delta.
- Det konkurreres kun på Asfalt underlag.
- Det skilles ikke på de historiske App K grenene Rally, Racing og Hill-Climb, kun fordeling på kubikk i klasse 8 og 9 .
- Bilen skal være i hht bilens gyldige htp, med unntak av dekk og felg. Dekk og felgstørrelse er fritt.
- Utøvere med Norsk lisens skal delta med biler med gyldig FIA HTP utstedt av NBF.
- Utøvere med førerlisens fra andre land kan delta med gyldig FIA HTP fra respektive land, men vil ikke kunne oppnå mesterskapspoeng.
Klasser i bakkeløp 2023:
Klasse 1: Supernasjonal t.o.m. 2000 cm³
Klasse 2: Supernasjonal over 2000 cm³
Klasse 3: Rallybiler med tohjulstrekk
Klasse 4: Rallybiler gruppe A 4WD, Super Cars, Supercar Lites, gruppe N 4WD, RC div. 1 WRC- og R5 biler (inkl. biler med utgått homologering også biler utgått fra gr. B, tidligere Divisjon 2 biler i h.t. teknisk sikkerhets reglement inneværende år.)
Klasse 5: Racing GT+, GT1, Gatebil Extreme, Drifting Pro og Semi Pro.
Klasse 6: Racing GT3
Klasse 7: Racing GT4 og GT5
Klasse 8: Historisk Appendix K til og med 1600 ccm
Klasse 9: Historisk Appendix K over 1600 ccm
Klasse 10: Rallycross Historisk
Norgescup og Norgesmesterskap:
NMK Sør-Gudbrandsdal vil arrangere en NM- og NC-helg på grus (Hunderfossen 29.-30. april), 2 løp og en NM- og NC-helg på asfalt (Lysgårdsbakken, dato ikke satt), 2 løp.
Klasse 1-4 og 10 kjører både grus og asfalt
Klasse 5-9 kjører kun asfalt.
Klasse 1-4 har NM-status.
For klasse 10 vil følgende gjelde i 2023:
Minimum 8 deltagere som tar poeng: NC-status
Minimum 10 deltagere som tar poeng: NM-status
For klassene 5-9 vil følgende gjelde i 2023:
Minimum 8 deltagere i klassen på første runde: NC-status
Minimum 10 deltagere i klassen på første runde: NM-status
Ved færre enn 8 deltagere i en klasse vil den bli slått sammen med klassen over:
Klasse 6 blir slått sammen med klasse 5
Klasse 8-9 kan bli slått sammen til en klasse etter vurdering av seksjonen.
Klasse 5-7 kjører etter sine respektive tekniske reglement, med unntak av Driftingbiler i klasse 5; dekk fritt.
Sammenslåingen av Racingklassene er gjort i samråd med teknisk avdeling og er basert på blant annet forskjellige dekkreglement osv.