Det er ny bil, ny klasse og i tillegg et helt nytt løp for Henning Solberg og kartleser Ilka Minor når de i helgen kjører VM-runden Rally Bulgaria i en Ford Fiesta S2000.
Henning Solberg har allerede begynt å forberede neste års sesong, og vil kjøre de fire asfaltløpene som gjenstår i årets VM-serie med en S2000-bil, som er basis for det som blir WRC-biler fra neste år. På mandag hadde han sin første test med bilen, og på fredag morgen legger han i vei på lange fartsetapper i fjellområdet ved det kjente skistedet Borovets sør/vest i Bulgaria.
-Ford har hatt stor suksess med sin nye Fiesta S2000, så jeg har lenge hatt lyst til å prøve meg bak rattet i en slik bil. Før testen på mandag hadde jeg hørt mye positivt om bilen, og jeg ble imponert. Bilen er fantastisk og testen gikk veldig bra, sier Henning Solberg. Det er de fire løpene i Bulgaria, Tyskland, Frankrike og Spania som Henning og kartleser Ilka Minor skal kjøre Ford Fiesta i S2000-klassen. De resterende grusløpene skal de kjøre Ford Focus WRC.
Rally Bulgaria har eksistert siden 1970, men det er første gang løpet teller med i VM. Dermed er det et nytt løp, ikke bare for Henning Solberg, men for resten av VM-førerne.
-At løpet er nytt for alle er en fordel for meg når jeg debuterer med ny bil. Her starter alle med blanke ark.
Løpet kjøres utelukkende på asfalt, men mange av veiene er av svært dårlig kvalitet der asfalten har gått i oppløsning. Veiene det skal kjøres på har all slags karakterstikk. Det er raske partier, men også mange svært svingete, trange og langsomme partier.
En annen ting som kan få innvirkning på løpet er været. Det er svært varierende fra høydene i fjellene og ned til de lavere områder. Førerne kan oppleve både sol og regn på en og samme fartsetappe, mens temperaturen kan variere med 10-12 grader.
Som nevnt kjører Henning Solberg og Ilka Minor denne gangen i klassen for Super 2000-biler. Dette er en voksende klasse for firehjulsdrevne rallybiler med toliters motorer uten turbo.
Bilen Henning Solberg skal kjøre i Bulgaria er en Ford Fiesta S2000, utviklet av britiske M-Sport i nært samarbeid med Ford. Bilen er firehjulsdreven, og har en firesylindret Ford Duratec motor som yter 280 HK, med elektronikk-styring fra Cosworth. Det er en sekstrinns sekvensiell girkasse i bilen som er utviklet av X-track i samarbeid med M-sport. På asfalten i Bulgaria vil bilen ha 18″ hjul og bremseskiver med 355 mm diameter. Fjæringen vil være 30% stivere og bilene er 80 mm lavere enn på grusløp.
Super 2000-bilene er basis for det som fra neste år blir WRC-biler. Da vil bilene ha en 1600 ccm turbo-motorer, men ellers være slik som dagens S2000.
Rally Bulgaria har sin base i Borovets, en by som er kjent som et attraktivt skisted med sine mange alpinanlegg. Torsdagens startseremoni er i byen Samokov som ligger like inntil Borovets sør/vest i Bulgaria og om lag 55 km fra hovedstaden Sofia. Samokov ligger 960 m.o.h. og fartsetappene i løpet kjøres i fjellene.
Totalt skal det kjøres 14 fartsetapper på til sammen 354 km. Det er mange lange etapper, og den lengste, SS1 og SS3 på fredag, er hele 31,77 km. Med andre ord blir det en tøff åpning på løpet.
Henning Solberg ligger på en 9. plass sammenlagt i VM etter seks runder. Skulle han komme blant de ti beste totalt i Bulgaria vil han ta VM-poeng, selv om han kjører i S2000-klassen.
Rally Bulgaria på Viasat Motor
(kan endres, sjekk http://www.viasatsport.no/tv-guide/)
Fredag 9. juli kl. 21.30: Dag 1. Sendes på Viasat Motor
Lørdag 10. juli kl. 21.30: Dag 2. Sendes på Viasat Motor
Søndag 11. juli kl. 20.30: Dag 3. Sendes på Viasat Motor
Tidsskjema Rally Bulgaria (norsk tid)
7. VM-runde 2010
8. -11. juli
Torsdag 8. juli: Startseremoni
Start Samokov Stadion, 18.30
Fredag 9. juli: Dag 1 Dolna Banya – Dolna Banya
Start Dolna Banya, 08.00
SS1 Batak Lake, 31.77 km, 09.05
SS2 Belmeken Lake, 27.57 km, 10.38
Service A Dolna Banya (30 min), 12.02
SS3 Batak Lake, 31.77 km, 13.37
SS4 Belmeken Lake, 27.57 km, 15.10
Service B Dolna Banya (45 min), 16.14
Etappemål Dolna Banya, 16.59
Totalt km SS 1. dag: 118.68 km
Lørdag 10. juli: Dag 2 Dolna Banya – Dolna Banya
Service C Dolna Banya (15 min), 06.00
SS5 Sestrimo, 27.46 km, 06.43
SS6 Peshtera, 18.13 km, 08.36
SS7 Lyubnitsa, 24.86 km, 09.54
Service D Dolna Banya (30 min), 11.24
SS8 Sestrimo, 27.46 km 12.22
SS9 Peshtera, 18.13 km, 14.15
SS10 Lyubnitsa, 24.86 km, 15.33
Service E Dolna Banya (45 min), 16.33
Etappemål Dolna Banya, 17.18
Totalt km SS 2. dag: 140.90 km
Søndag 11. juli: Dag 3 Dolna Banya – Dolna Banya
Service F Dolna Banya (15 min), 07.00
SS11 Muhovo, 29.53 km, 07.46
SS12 Slavovitsa, 17.73 km, 08.28
Serv G Dolna Banya (30 min), 09.51
SS13 Muhovo, 29.53 km, 10.52
SS14 Slavovitsa, 17.73 km, 11.34
Service H Dolna Banya (10 min), 12.15
Målgang Hotel Rila, Borovets, 13.00
Totalt km SS 3. dag: 94.52 km
Totalt km SS hele løpet: 354.10 km
Poengstilling WRC
1. Sebastien Loeb, Frankrike 126
2. Sebastien Ogier, Frankrike 88
3. Mikko Hirvonen, Finland 76
4. Jari-Matti Latvala, Finland 72
5. Petter Solberg, Norge 63
6. Dani Sordo, Spania 49
7. Matthew Wilson, Storbritannia 38
8. Frederico Villagra, Argentina 26
9. Henning Solberg, Norge 24
Poengstilling Team
1. Citroen Total, 189
2. BP Ford Abu Dhabi, 163
3. Citroen Junior, 106
4. Stobart M-Sport Ford, 84
5. Munchi’s Ford, 40