Marius Aasen og Tore Haldammen måtte bryte Rally Bohemia på SS10, men startet igjen siste dag og fullførte asfaltløpet i Tsjekkia.
Det var over hundre deltakere, og halvaprtene av bilene i løpet var av typen N4 og S2000 biler. Løpet, der Andreas Mikkelsen og Ola Fløene tok 3. plass i fjor, går utelukkende på asfalt, og Marius Aasen har ikke mye erfaring med et slikt underlag i rally.
-Etter å ha kommet igjennom SS2 uten problemer, bare konstatert at alt var i orden, fikk vi problemer på den neste prøven, SS3. Her sprakk den ene bremseslangen som var inne i bilen. Det gjorde at vi så vidt traff ett gjerde, og fikk noen småskader på bilen. Resten av prøven måtte vi kjøre kun med håndbrekk, før vi fikk kommet oss til service og reparert skadene. En glimrende innsats av serviceteamet gjorde at det ble i orden igjen, og vi kunne prøve på nytt, sier Marius Aasen om innledningen.
-De nesteprøvene gikk knirkefritt, og vi prøvde oss frem litt. Vi kjørte midt i veien for å få følingen med bilen, og tok ingen unødige sjanser, før vi igjen skulle få problemer på den aller siste fartsetappen lørdag kveld.
-Mot slutten av SS10, traff vi ett rekkverk med venstre forhjul og fikk en punktering. Dette gjorde etter hvert at det elektriske anlegget fikk noen skader som gjorde at bilen til slutt stoppet. I tillegg bøyde vi også bærebruen, og vi hadde ikke annet valg enn å kaste inn håndkle for den dagen. Det som var bra var at om vi fikk bilen i stand igjen kunne vi starte såkalt superrally dagen etter. Etter igjen en glimrende innesats av serviceteamet, med Kai Roger Waaler og Trond Moe i spissen fra Betong Øst fikset de også nå bilen 100% i orden slik at den var klar til søndagens kjøring, kan Marius fortelle.
På søndag skulle de lange etappene kjøres, som også var løpets mest krevende prøver. Her var det veldig fort gjort å gjøre fatale feil som kunne ødelegge hele løpet, men denne dagen fullførte Aasen/Haldammen uten problemer. På den alle siste prøven avsluttet de med en 18. tid totalt.
-Dette løpet har gitt oss mye asfalterfaringer, og noteerfaringer, men ikke minst har det vært en stor opplevelse. Med mye kjøring har vi også fått mange mil på skuldrene som er nyttig utover i sesongen, og vi ser nå frem til baneløpene i Subaru Cup, hvor det første løpet kjøres 13. – 14. august på Vålerbanen, avslutter Bilsporttalentet 2009, Marius Aasen.