Mads Østberg har en offensiv innstilling og håper å kunne være med i tetkampen i Rally Finland førstkommende helg, selv om han har ny kartleser i høyrestolen i sin Ford Fiesta WRC. Torstein Eriksen (27) kommer inn som erstatning for Ola Fløene i VM-sesongens desiderte fartsfest i «Tusen sjøars land».
-Vi valgte å avslutte samarbeidet med Ola Fløene etter Rally Polen og jeg er nå i en prosess med å finne en permanent kartleser videre framover. Torstein Eriksen har vært med i vårt team siden 2012 og han har blant annet vært med meg i bilen under testing. Han er en meget dyktig kartleser og han kjenner mitt notesystem og hvordan jeg jobber. Utfordringen for Torstein blir å omstille seg fra tempoet i en R5-bil til en WRC-bil, og det attpåtil i sesongens raskeste løp, sier Mads Østberg.
Mads har brukt mye tid siden Rally Polen til å jobbe med noter sammen med Torstein Eriksen, og de to gjennomførte også en to-dagers test i Finland lørdag og søndag der de jobbet med oppsettet til helgens løp. Testen var meget positiv og Mads føler han er godt forberedt på å kunne kjempe i toppen i et rally der han tidligere har vært på pallen.
-Finland er spesielt, for du må være ekstremt tøff og sprenge litt av grensene for den menneskelige fornuft når hjernen forteller deg at du helst burde holde litt igjen. Men det kan du ikke på disse veiene som er super-raske, for da er du plutselig langt bak. Karakteren på veiene betyr at det gjelder å kjøre enormt presist med hensyn til sporvalg over hopp og gjennom raske kombinasjoner av svinger. På noen av de raskeste og bredeste veiene kjører vi nærmest et sporvalg som kan sammenlignes med racing-linjer, sier Mads.
Hastighetene i Finland er omtrent like med Rally Polen, der Mads gjennomførte til 7.plass i juni. Analysen av kjøringen i Polen viste at Mads hadde splitt-tider blant de beste på de raskeste avsnittene av fartsetappene, og det lover selvsagt godt før Finland.
-Polen ga mange gode svar, og først og fremst var vi fornøyd med at vi kunne gjennomføre et rally uten de tekniske problemene som har plaget teamet tidligere i år. Tempoet var også bra i deler av løpet, men det skal understrekes at Finland er annerledes ved at det er mye mere hopp på de finske veiene. På noen fartsetapper har du følelsen av å være i lufta nærmest hele veien, og det utgjør en spesiell utfordring, understreker Mads Østberg.
Torstein Eriksen, som debuterer som kartleser i WRC-klassen i Rally Finland, kommer fra Steinberg i Buskerud og har omfattende erfaring som kartleser på høyt nivå. I årets sesong har han lest notene for Frank Tore Larsen i en Ford Fiesta R5 i NM-løpene, samt South Swedish Rally som duoen vant i mai. Han har også vært kartleser for svenske Fredrik Åhlin i det britiske mesterskapet, der de nå leder i sammendraget i toppklassen for R5-biler etter seier i Nicky Grist Stages i Wales i midten av juli.
Rally Finland åpner med «shakedown» og den første fartsetappen inne i Jyväskylä torsdag kveld. Fredag blir en tøff dag med hele 12 fartsetapper på til sammen 145 km. Mindre krevende blir det ikke på lørdag med åtte nye fartsetapper,til sammen 132 km, blant annet to gjennomkjøringer av den klassiske «Ouninpohja». Dette er en av de raskeste og kanskje den best kjente av samtlige fartsetapper i VM, men i årets løp er etappen noe kortere enn den klassiske varianten på 34 km. Søndag blir en kort dag med fire fartsetapper på 34 km, med SS25 Oitila som løpets siste og «power stage», før målgang i Jyväskylä kl. 15.00.