Historikk

NBF Talentutvikling startet i 2007 under ledelse av Holm Jacob Matheson, som tidligere hadde jobbet med talentutvikling i sin stilling hos Castrol. Fredrik Brenna-Lund ble engasjert som landslagstrener.

De første årene var det mest fokus på breddesatsing, med to årlige samlinger for alle bilsportutøvere, lokale treningssamlinger ute hos klubbene og holdningsskapende arbeid for å bygge en toppidrettskultur innenfor norsk bilsport.

I 2012 så Junior Team Norway dagens lys – et juniorlandslag for unge, lovende bilsportutøvere under 25 år. Noen utvalgte utøvere fikk tett oppfølging av landslagstrener, sportssjef og styringsgruppen i NBF Talentutvikling.

I 2018 ble det bestemt at Team Norway også skulle bli et landslag, med de beste utøverne i norsk bilsport representert – uavhengig av alder. Dette kom i tillegg til fortsatt juniorsatsing for de yngre utøverne.

I alle år har NBF Talentutvikling også arrangert Bilsporttalentet. FIA, det internasjonale bilsportforbundet, har vært en viktig økonomisk bidragsyter, i tillegg til Norges Bilsportforbund og flere samarbeidspartnere.

Det har hele tiden vært viktig å utvikle konseptet NBF Talentutvikling og landslaget Team Norway videre, år for år.

I 2019 tok Atle Gulbrandsen over som sportssjef for NBF Talentutvikling. Breddesatsing og holdningsarbeid for å skape en toppidrettskultur i norsk bilsport forble viktig. Samtidig fikk NBF Talentutvikling nå et mål om å skape flere norske internasjonale mestere og profesjonelle bilsportutøvere.

Team Norway, Norges raskeste landslag, ble nå delt inn i tre; et elitelandslag, et satsingslandslag og et juniorlandslag.

Det ble satset enda mer på kjøretrening og simulatorkjøring. Vi knyttet også NBF Talentutvikling nærmere norsk toppidrett gjennom samarbeid med anerkjente aktører som Olympiatoppen og NIMI, og lanserte en kommunikasjonsstrategi for å synliggjøre landslagsutøvernes resultater enda bedre.

I 2020 tok Jan Åge Asgrimsplass over som fysisk trener, og Jon Krognes ble engasjert som mentaltrener. Landslagsutøverne får tett oppfølging innen fysisk og mental trening. Noen får coaching fra landslaget ute på løp, og rådgivningen fra sportssjef og styringsgruppe er viktig – både når det gjelder karriereråd, medietrening, juridisk rådgivning og mye annet. Vi har også samarbeidspartnere som tilbyr medisinsk hjelp, samt ulike foredrag og workshops med sentrale nøkkelpersoner.

2020 og 2021 ble sterkt preget av Covid-pandemien, med mange alternative aktiviteter som digitale samlinger, digitale treninger, webinarer, hjemmesamlinger og mer.

I 2021 inngikk Norges Bilsportforbund et samarbeid med sitt søsterforbund, Norges Motorsportforbund (motorsykkel og båt), med egne samlinger kun for kvinnelige bilsportutøvere.

I 2022 normaliserte verden seg igjen, og vi kunne gjenoppta det vanlige arbeidet for både bredde og elite. Likevel ønsket vi fortsatt å utvikle konseptet. I NBF Talentutvikling følger vi nemlig mantraet: «Driver man ikke med utvikling, driver man med avvikling».

I 2023 vekket vi derfor talentkonkurransen Bilcross Jr. Challenge til live igjen, etter mange års pause. Vi ønsket å satse enda mer på bilcross, som er den største grenen i Norges Bilsportforbund.

Foran 2024 ble det bestemt at vi skulle satse enda mer på breddeaktiviteter. Det ble avholdt til sammen elleve breddesamlinger over hele landet. Vi fjernet også juniorlandslaget, da vi ønsket mindre elitefokus på de aller yngste utøverne – i tråd med hvordan andre idrettsforbund gjør det og med støtte i forskning.

I 2025 innførte vi en økonomisk støtteordning for landslagsutøvere i form av et reisestipend, samt ulike rabattordninger. I tillegg fortsatte vi med våre talentkonkurranser: Bilsporttalentet, Petter Solbergs Stipend og Bilcross Jr. Challenge, som til sammen har premier for nesten 500 000 kroner.

I dag arrangerer NBF Talentutvikling mer enn ti breddesamlinger hvert år over hele landet, og det holdes fellestreninger for alle utøvere gjennom hele vinteren. Tre talentkonkurranser arrangeres, det deles ut stipender, og utøvere får daglig rådgivning og hjelp av NBF Talentutvikling. Utøverne på Team Norway, «Norges raskeste landslag», har flere egne landslagssamlinger, får daglig oppfølging innen fysisk og mental trening, og utvalgte utøvere får også coaching ute på løp. Alle på landslaget blir synliggjort gjennom dekning i både sosiale og tradisjonelle medier.

Mye takket være god hjelp fra NBF Talentutvikling ser man nå bedre resultater fra norske bilsportutøvere enn noen gang tidligere. Flere førere enn noen gang tjener penger på å kjøre billøp og lever utelukkende av bilsport. Norge har også flere utøvere som hevder seg helt i verdenstoppen!