Historikk

NBF Talentutvikling startet i 2008 under ledelse av Holm Jacob Matheson, som tidligere hadde jobbet med talentutvikling i sin jobb i Castrol. Landslagstrener Fredrik Brenna-Lund, som allerede hadde vært engasjert av Norges Bilsportforbund, ble med som fysisk trener allerede fra starten.

De første årene var det mest fokus på breddesatsingen med to årlige samlinger for alle bilsportutøvere, lokale treningssamlinger ute hos klubber og holdningsskapende arbeid for å skape en toppidrettskultur innenfor norsk bilsport.

I 2012 så Junior Team Norway dagens lys, et juniorlandslag for unge lovende bilsportutøvere under 25 år. Noen utvalgte utøvere fikk tett oppfølging av landslagstrener, sportssjef og styringsgruppen i NBF Talentutvikling.

I 2018 ble det bestemt at Team Norway også skulle bli et landslag, med de beste utøverne i norsk bilsport representert – uavhengig av alder. I tillegg til fortsatt juniorsatsingen på de yngre utøverne.

I alle årene har NBF Talentutvikling også arrangert Bilsporttalentet. I alle disse årene har FIA, det internasjonale bilsportforbundet, vært en viktig økonomisk bidragsyter til NBF Talentutvikling, i tillegg til Norges Bilsportforbund og flere samarbeidspartnere.

I 2019 tok Atle Gulbrandsen over som sportssjef for NBF Talentutvikling. Fortsatt er breddesatsingen og holdningsarbeidet med å skape en toppidrettskultur i norsk bilsport viktig. Samtidig har NBF Talentutvikling nå et mål om å hjelpe frem flere norske internasjonale mestere og profesjonelle bilsportutøvere.

Selv om Norge har mye å være stolte av som bilsportnasjon, spesielt folketallet tatt i betraktning, har det historisk sett ikke vært mange helprofesjonelle bilsportutøvere fra Norge. Noen førere stikker seg ut som Trond Schea, Martin Schanche og Petter Solberg, men det er de færreste norske bilsportutøvere som har klart å gjøre sin idrett til sitt levebrød.

Det å sponsorfinansiere en internasjonal bilsportkarriere i dag er ekstremt vanskelig da de årlige budsjettene kan være på flere titalls millioner av kroner. Derfor har NBF Talentutvikling et mål om at flere nordmenn skal bli lønnet for å kjøre billøp, og således slippe å tenke på finansieringen av sin egen karriere.

Mye takket være jobben til NBF Talentutvikling ser man et taktskifte i norsk bilsport nå. Førere som Dennis Olsen, Mads Siljehaug og Christian Krognes, som alle tjener penger på å kjøre billøp internasjonalt, er gode eksempler på utøvere som har fått god rådgivning fra NBF Talentutvikling til å ta de rette valgene i sin karriere.

Andre utøvere, som Andreas Mikkelsen, Mads Østberg, Andreas Bakkerud og Fredric Aasbø lever også av bilsport i dag, og kjemper helt i verdenstoppen i sine grener.

Og bak disse igjen kommer det en rekke store talenter, som gjør at fremtiden til norsk bilsport aldri har sett lysere ut enn nå!