Historikk

NBF Talentutvikling startet i 2007 under ledelse av Holm Jacob Matheson, som tidligere hadde jobbet med talentutvikling i sin jobb i Castrol. Fredrik Brenna-Lund ble engasjert som landslagstrener.

De første årene var det mest fokus på breddesatsingen med to årlige samlinger for alle bilsportutøvere, lokale treningssamlinger ute hos klubber og holdningsskapende arbeid for å skape en toppidrettskultur innenfor norsk bilsport.

I 2012 så Junior Team Norway dagens lys, et juniorlandslag for unge lovende bilsportutøvere under 25 år. Noen utvalgte utøvere fikk tett oppfølging av landslagstrener, sportssjef og styringsgruppen i NBF Talentutvikling.

I 2018 ble det bestemt at Team Norway også skulle bli et landslag, med de beste utøverne i norsk bilsport representert – uavhengig av alder. I tillegg til fortsatt juniorsatsing for de yngre utøverne.

I alle årene har NBF Talentutvikling også arrangert Bilsporttalentet. FIA, det internasjonale bilsportforbundet, har vært en viktig økonomisk bidragsyter til NBF Talentutvikling, i tillegg til Norges Bilsportforbund og flere samarbeidspartnere.

I 2019 tok Atle Gulbrandsen over som sportssjef for NBF Talentutvikling. Fortsatt var breddesatsingen og holdningsarbeidet med å skape en toppidrettskultur i norsk bilsport viktig. Samtidig fikk NBF Talentutvikling nå et mål om å hjelpe frem flere norske internasjonale mestere og profesjonelle bilsportutøvere.

Det ble satset enda mer på kjøretrening og mer simulatorkjøring. Vi knyttet også NBF Talentutvikling nærmere norsk toppidrett ved å samarbeide med anerkjente aktører som Olympiatoppen. I 2020 tok Jan Åge Asgrimsplass over som fysisk trener og Jon Krognes ble engasjert som mentaltrener.

2020 og 2021 ble sterkt preget av Covid-pandemien, med mange «alternative aktiviteter» som digitale samlinger, digitale treninger, webinarer, hjemmesamlinger og annet.

I 2022 normaliserte verden seg igjen, og vi kunne ta opp igjen det vanlige arbeidet for både bredde og elite, men vi ønsket fortsatt å utvikle konseptet. I NBF Talentutvikling følger vi nemlig mantraet: «Driver man ikke med utvikling, driver man med avvikling».

I 2023 vakte vi derfor til live Bilcross Jr. Challenge igjen, etter mange års pause. Vi ønsket å satse enda mer på bilcross, som er den største grenen til Norges Bilsportforbund.

Foran 2024 ble det derfor bestemt at vi skulle satse enda mer på breddeaktiviteter, og det ble avholdt til sammen elleve breddesamlinger over hele landet. Vi fjernet også juniorlandslaget, da vi ønsket å ha mindre elitefokus på de aller yngste utøverne.

I 2025 innførte vi en økonomisk støtteordning for landslagsutøvere i form av et reisestipend, samt ulike rabattordninger. I tillegg fortsatte vi med våre talentkonkurranser Bilsporttalentet, Petter Solbergs Stipend og Bilcross Jr. Challenge, som til sammen har premier for nesten 500 000 kroner.

Mye takket være god hjelp fra NBF Talentutvikling ser man nå bedre resultater fra norske bilsportutøvere enn noen gang tidligere. Flere førere enn noen gang tjener penger på å kjøre billøp, og lever utelukkende av bilsport. Norge har også flere utøvere som hevder seg helt i verdenstoppen!