Mads Østberg og Patrik Barth brøt EM-løpet Rally Rzeszow etter SS7 i dag.
-Vi hadde en hard smell på venstre framhjul på første fartsetappe i dag, SS6, etter at jeg traff en stein i en kutt. Jeg følte at styringen ikke var 100% etter smellen. Med gårsdagens servostyring-problem i tankene, som ikke har blitt utredet ferdig, tok vi en nødvendig sikkerhetsbeslutning, i samråd med teamet etter SS7. Vi må tenke sånn, ikke bare på oss selv, men også på publikum langs løypa. Det er ikke farlig å kjøre uten servostyring, bare ekstremt tungt. Det er om det skjer på feil sted og i full speed det er farlig.
Mads og Patrik startet det polske asfaltløpet meget bra i sin Fiesta R5. De hadde opparbeidet seg en god ledelse på hele 15,8 sekunder etter de ti første etappene på fredag.
Deretter utviklet det seg på samme måte som så mange andre løp har gjort for Mads denne sesongen. På SS3 oppsto en lekkasje i bremsesystemet, som førte til at bakbremsene var borte og pedalen forsvant til bunns ved alle harde oppbremsinger. De beholdt allikevel en ledelse på nesten 9 sekunder etter SS3. Så gikk det fra vondt til verre. I en fullfartsving med hastighet opp mot 190 km. ca. 6 km inn på etappen forsvant servostyringen uten forvarsel.
-Det er en av de verste følelsene jeg har hatt som rallyfører,» sa Mads i en kommentar.
-Jeg vet ikke helt hvordan jeg klarte å holde bilen på veien, men heldigvis gjorde jeg det. Det ble 18 km. uten servostyring, og det er ekstremt tungt og krevende i en rallybil og spesielt på asfalt.
Etter problemene falt de fra ledelse til en sjetteplass etter at fredagens fem etapper var kjørt.
Det var franske Bryan Bouffier og Dini Gilbert som vant løpet i sin Ford Fiesta R5. De var 38,5 sekunder foran polakkene Kajetan Kajetanowicz og Jarosław Baran i Skoda Fabia R5.