Det ble en kjedelig sesongavslutning for Møller Bil Motorsport, da de ble påkjørt i den aller første svingen i finaleløpet av det tyske langdistanseløpet VLN. Men knapt noe team har en bedre statistikk i forhold til førerfeil.
– Utrolig uflaks, men slike episoder er dessverre en del av racing. Jeg hadde en bra start, men var totalt uforskyldt da en av konkurrentene bremset alt for sent og torpederte meg i den første svingen, forklarer Håkon Schjærin som tok starten for Møller Bil Motorsport.
Tidligere på dagen hadde teamet kjørt inn til fjerde beste tid i klassen for biler med 2,0 liters turbomotorer etter en tid på 08.53 av Atle Gulbrandsen. Håkon Schjærin var også i ferd med å komme seg av gårde på en fjerdeplass da uhellet var ute.
– Bilen ble så hardt skadet at det ikke var mulig å fortsette. Surt, spesielt siden begge Sciroccoene som var foran oss også måte bryte, slik at vi ganske sikkert kunne kjempet om en seier i dag.
Det var en Audi A3 med blant annet den tidligere DTM-føreren Kurt Thiim som torpederte Møller Bil Motorsports Audi TT i starten, men det var ikke den danske veteranen som satt bak rattet.
– Sjåføren som kjørte på meg beklaget seg etterpå. Han misset bremsepunktet totalt, og det gikk hardt utover oss. Men i racing må vi melde om både oppturer og nedturer, sier Schjærin som dermed ikke fikk kjørt noe særlig i likhet med Atle Gulbrandsen og Kenneth Østvold.
Lørdagens løp var årets siste i VLN-mesterskapet, som arrangerer alle sine løp på den 25 kilometer lange Nürburgring Nordschleife, og Møller Bil Motorsport kan se tilbake på en sesong med flere oppturer.
– Målet før sesongstarten var å prege de løpene vi kjører, samt å få en pallplassering. Vi vant det første løpet vi kjørte i mai, og i alle de andre løpene var vi vært blant de 3-4 raskeste. Det er sterkt med tanke på at vi har mindre ressurser, bare kjører halvparten av løpene og har en langsommere bil enn våre tøffeste konkurrenter. Men vi har mye vilje, og det legges ned en enorm dugnadsinnsats i dette teamet.
Møller Bil Motorsport har også gjennomført nok en sesong uten en eneste førerfeil som har ført til brutt løp.
– Vår statistikk er unikt bra i forhold til førerfeil. Vi har hatt noen gjesteførere som har hatt et par uhell, men ikke en eneste gang siden vi startet å kjøre Audi for sju sesonger og snart 40 løp siden, har vi måttet bryte på grunn av en førerfeil av en av våre norske sjåfører. Når vi samtidig matcher de raskeste rundetidene gang på gang, så er dette en statistikk vi er utrolig stolte av. Det å klare å kjøre fort, men med en viss margin, er en svært viktig egenskap i langdistanseracing.
Dagens løp ble også i korteste laget for Møller Bil Motorsports mekanikere og gjestemekanikere som dessverre ikke fikk prøvd seg på et depotstopp.
– Statistikken når det gjelder mekanikerne våre er like god som hos sjåførene. Mekanikerne gjør en perfekt jobb gang på gang, og vi har heller aldri måttet bryte på grunn av en mekanikerfeil fra en av våre mekanikere. Men en torpedering som i dag har vi dessverre ingen kontroll over.
Rundt 30 000 tilskuere ble vitne til at totalvinnere ble Phoenix Racing med en Audi R8, mens Raeder-teamet med en Audi TT vant klassen for biler med 2,0 liters turbomotorer. Løpet kan sees på den tyske TV-kanalen Sport1 (tidligere DSF) den 8. november klokken 17.30.