Andreas Bakkerud vant helgens EM finale i suveren stil, og satte dermed både prikken over i-en og punktumet for en meget god sesong.
– Det var fantastisk å avslutte med en seier, samtidig var det spesielt siden dette nok var siste gang jeg kjørte denne Clioen. Hva som skjer neste år avhenger fullstendig av hva som skjer økonomisk, men det er klart at gromklassen SuperCars frister veldig om vi klare å få til ett budsjett, sier Andreas.SuperCars er den råeste klassen i rallycross, og Andreas er klar på at det er kjøring der som er den absolutte drømmen.
– Der kjører man med 4-hjulsdrevne turbobiler og effekter på 5-600 Hk. Disse bilene akselererer fra 0-100 km/t på ca 2,2 sekunder som er raskere enn Formel 1, sier unggutten som fyller 20 år om en uke.
– Vi har fått flere forespørsler og tilbud for neste år. Noen fra flere svært gode team, noe som er veldig spennende. Det viktigste for meg nå er imidlertid langsiktighet. Skal vi opp en klasse avgjøres det en og alene av økonomi, sier han.
Minimum 2.5 millioner må på plass
Det er ikke småpenger som må på plass om unggutten skal ta ett steg opp. Bilene i SuperCars klassen koster fra 2 millioner og oppover. I tillegg kommer driftskostnader om han skal drifte dette selv i eget team. Mest trolig vil det imidlertid bli å kjøre for ett proffteam som han har gjort i Super1600 denne sesongen. – Ett driftsbudsjett er på minimum 2.5 millioner ved å kjøre SuperCars i ett team på samme måte som i år.
For å klare dette må Bakkerud finne partnere som er villig til å satse langsiktig:- Det er en stor oppgave, og jeg vil ha avtaler for minimum 2 år for å kunne jobbe langsiktig. Målet er å finne disse partnerne i Bergen, men den jobben kan bli hard, sier bergenseren.
Kan fortsette i Super1600 og SET Promotion
Han har også har realistiske forventninger for neste år: – Vi er åpne på at SuperCars muligens kan bli ett for tungt løft. Akkurat nå er det mest trolig at vi fortsetter i SET Promotion med en nybygd bil i Super1600 klassen – det vil kreve noe mindre budsjett, og det vil også være attraktivt å forsøke å forsvare EM-gullet.
Andreas har hatt en sterk sesong i klassen Super1600 og vært med å kjempet i toppen i 8 av 10 løp. Det ble fire seiere og tre andreplasser – imponerende tall i en svært tett og jevn klasse. – Jeg satte meg som mål å bli Europamester 2011 allerede i 2009. Nå har vi klart det, og jeg er utrolig stolt over alt arbeidet som er lagt ned for at vi skulle klare det, sier Andreas som ble kåret til årets bilsporttalent i Norge i 2010.
Helgens løp var en seiersparade fra start til slutt. Med unntak av 2. Omgang da han var fattige 0.09 sekunder bak bestetiden, var unggutten suverent raskest hele dagen. I finalen viste han baklyktene fra aller første meter, og kjørte inn til en sterk seier. – Jeg er knallfornøyd, også slo jeg Steven Bossard, forteller han med ett glis.
Den unge franskmannen er sammen med Andreas ett av de største talentene i europeisk rallycross, og Andreas har lenge håpet på og ta han. – I dag var han suveren, og jeg må gratulere med ett velfortjent gull, sa Bossard som kjørte inn til en sterk 3. Plass i løpet.
«Gullet kom hem»
Nå reiser Bakkerud «hem» med gullet til Bergen, og er klar for å feire skikkelig kommende helg.
Da samler teamet alle som har bidratt, og over 100 fans til en skikkelig gullfest.- Jeg må få takke alle som har støttet meg igjennom disse to årene. Uten alle dem hadde jeg aldri klart dette EM-gullet.
Nå starter jobben med å finne flere som vil være med på eventyr ferden mot nye triumfer og gullmedaljer.
– Vi bergensere er optimister, og jeg har enorm støtte fra alle som følger meg. Vi skal jobbe knallhardt nå noen uker fremover, så får vi se hva vi kan klare å få på plass til neste år, avslutter Bakkerud.