Petter Solberg sikter mot seierspallen

P_Solberg_RC_13_04
Føreren er den samme, men bilen er ikke til å kjenne igjen før sesongens annen EM-runde i rallycross. Petter Solberg og hans team har bygd og ombygd samme bil to ganger i løpet av de siste seks ukene.

 

Kun noen få komponenter fra debutbilen på engelske Lydden Hill i påskehelgen fikk bli med videre til portugisiske Montalegre kommende helg. Solberg-mekanikerne har jobbet døgnet rundt for å få ”EVO II” klar til nytt løp.

Det greide teamet med et nødskrik.

– Hele bilen er blitt gjort om siden sist. Vi hadde mange problemer på Lydden Hill, og etter det er alt av drivverk byttet ut og det meste annet endret. Om alt fungerer som vi håper det skal i Portugal, er målet finaleplass og i beste fall en plass blant de tre beste, sier Petter Solberg.

 

Den tidligere rallyverdensmesteren er ute etter bedring av 10.-plassen fra debuten i sin selvbygde, karbondekkede Citroën DS3 Supercar, som er i stand til å generere vanvittige 600 hestekrefter, i Montalegre helt nord i Portugal. Sist sviktet motoren, girkassen, drivakslingen, clutchen og til slutt servostyringen. Sjefingeniør Simon Levett garanterer etter moderniseringene at Solbergs bil vil være langt bedre i Portugal.

 

– Som vanlig har vi jobbet non-stop siden vi kom tilbake fra England for å prøve å fikse alle problemene som oppsto på Lydden Hill. For å være helt ærlig; det var et mirakel at vi i det hele tatt greide å stille klar en bil til den første runden. Den jobben er min vanskeligste noensinne. Fortsatt gjenstår en god del, men hva som skjer framover avhenger av opplevelsen vi får i Portugal, hevder Petter.

 

Arenaen i Montalegre ligger kloss inntil den spanske grensen, i en fantastisk beliggenhet i fjellene i Vila Real-regionen. Høyden kan påvirke effekten i motorene, som må «puste» tynn luft, men Petter er vant til denne typen problemer etter mange år med konkurranser i Rally Mexico-høyden.

Montalegre framstår mer som en racingbane enn Lydden Hill: Banen byr på mer jevn fart. Den løse delen av banen på i alt 1,52 kilometer, består av sand på toppen av asfalt. Petter kan nok en gang påkalle rallyerfaringen for å holde farten jevn høy.

– Vi ledet faktisk Rally Portugal i fjor, så hvorfor ikke gjøre det samme igjen i rallycross? I det minste går vi bedre forberedt inn i Portugal-runden enn vi gjorde til Lydden Hill. I motsetning til alle andre vil dette være helt nytt for meg igjen, så vi får bare gå inn i det med samme holdning som alltid: 110 prosent og fast bestemt på å sende fansen hjem med noe de vil huske lenge.

 

Fem nordmenn deltar i Portugal-løpet: Petter Solberg, trønderen Knut Ove Børseth, vestfoldingen Alexander Hvaal, bergenseren Andreas Bakkerud og hedmarkingen Mats Lysen.

 

Forrige EM-runde ble vunnet av amerikanske Tanner Foust, Sist EM gjestet Montalegre vant også Foust. Før det seiret tre svensker på banen: Michael Jernberg (2010), Andreas Eriksson (2009) og Lars Larsson (2007). Banen er den ene av kun to i årets EM-serie der nordmenn aldri har vunnet største klasse.

 

EM-stillingen (etter 1 av 9 løp):

1) Tanner Foust, USA 26, 2) Timmy Hansen, Sverige 25, 3) Jussi-Petteri Leppihalme, Finland 19, 4) Timur Timerzjanov, Russland 19, 5) Davy Jeanney, Frankrike 18, 6) Anton Marklund, Sverige 16, 7) Julian Godfrey, Storbritannia 14, 8) Alexander Hvaal, Norge 12, 9) Knut Ove Børseth, Norge 11, 10) Petter Solberg, Norge 10.

…14) Andreas Bakkerud, Norge 5, 15) Henning Solberg, Norge 5, 21) Mats Lysen, Norge 0.

 

Tidsskjema (cirkatider):

Lørdag: Heat 1 kl 13.45, heat 2 kl 16.00.

Søndag: Heat 3 kl 10.55, Heat 4 kl 12.05, semifinaler kl 14.45, FINALE kl 15.40.

* Portugal er 1 time BAK Norge.

 

 

 

EM-runder 2013:

31/03 – 01/04 Lydden Hill, England = 10.-plass

27 – 28/04 Montalégre, Portugal

25 – 26/05 Nyirad, Ungarn

08 – 09/06 Kouvola, Finland

15 – 16/06 Hell, Norge

06 – 07/07 Höljes, Sverige

31/08 – 01/09 Lohéac, Frankrike

14 – 15/09 Greinbach, Østerrike

21 – 22/09 Buxtehude, Tyskland